Osamělý muž v podání Bankolého odlétá do Španělska, aby zde podle poněkud filozofických instrukcí, které mu na letišti zadá tajemný muž v podání dalšího z oblíbených Jarmuschových herců Alexe Decase, vykonal jakýsi blíže nespecifikovaný úkol. Na cestě ho mají navádět vzkazy ukryté v krabičkách od zápalek, které si s ním po kavárnách vyměňují různé tajemné osoby.
Během následujících dvou hodin mají diváci možnost sledovat cestu osamělého mlčenlivého muže přes Madrid, Sevillu až hluboko na španělský jih, jeho posedávání po kavárnách, kde si vždy objednává "dvě kávy v oddělených šálcích", a jeho setkání s podivnými postavami v podání Swintonové, Bernala nebo anglického herce Johna Hurta.
Jim Jarmusch převzal název filmu z eseje amerického spisovatele Williama S. Burroughse. Filozofování o subjektivitě vnímání, zástupnosti reality a změněných stavech vědomí, které vedou Bankolého kavárenští společníci, má také být hlavní kostrou filmu. Důležitou roli hrají také fotogenické španělské interiéry a exteriéry, pečlivě nasnímané kameramanem Christopherem Doylem.
I přes Jarmuschův velký věhlas přijala odborná kritika film spíše vlažně. Manohla Dagris z New York Times sice označila film za "minimalistické cvičení ve filmařském stylu," vytkla mu však přílišnou monotónnost, která v druhé polovině prý už poněkud unavuje. Podle Todda McCarthyho z deníku Variety dokonce film překročil "hranice sebestřednosti jeho tvůrce a toho, jak dlouho může režisér cizelovat své inovativní a kreativní postupy, než se jeho dílo stane parodií sebe sama". Magazín Rolling Stone rovnou připojil rčení o tesaři, který se také někdy utne.
Přesto má film v diváckém hodnocení na serveru IMDB 6,8 hvězdičky z deseti a někteří z Jarmuschových přívrženců jej řadí k vrcholům jeho tvorby jako je Mrtvý muž nebo Ghost Dog - Cesta samuraje.
The Limits of Control (trailer)