12. září 2013 15:05 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

NG vystavuje plátno, které původně sloužilo jako ochrana podlahy

Veletržní palác, sídlo sbírky moderního a současného umění NG | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Veletržní palác, sídlo sbírky moderního a současného umění NG | foto: arciv LN - Jindřich Mynařík

PRAHA Monumentální obraz Jana Pištěka Pod povrchem o rozměrech 3,90 krát 13,85 metru bude do 5. ledna příštího roku vystaven v Národní galerii v Praze.

Dílo, které je umístěno v Malé dvoraně Veletržního paláce, vzniklo v letech 2012 a 2013 přemalováním plátna původně sloužícího jako ochrana podlahy v dílnách Národního divadla v Praze. Je tedy výsledkem malování, ale rovnocenně i rozvíjení náhodných stop barvy.

"Při malování jsem chodil po ležícím plátně a byl jsem schopen vnímat jen bezprostřední okolí. Výsledek jsem kontroloval až poté, co jsem malování na chvíli přerušil a vylezl na čtyři metry vysokou pozorovací rampu," uvedl dvaapadesátiletý akademický malíř a filmový výtvarník Pištěk.

Zatím není jasné, co se s rozměrným dílem stane po skončení výstavy. "Mám několik měsíců na to, abych vymyslel, co s ním bude dál. Možná ho rozložíme a uložíme," řekl ČTK Pištěk. Cenu díla podle tvůrce nelze vyjádřit penězi, pojištěno je na milion korun.

Podle kurátora výstavy obrazu Pod povrchem Tomáše Pospiszyla dílo evokuje post-apokalyptické město, opuštěnou stavbu, podzemí plné jinak neviditelných inženýrských sítí nebo ruinu, ne nepodobnou Veletržnímu paláci po požáru v roce 1974. "Pozorování obrazu Pod povrchem je jako rozkrývání tajemství, pohled pod fasádu moderního města. Zbyly zde stopy a otisky lidí, město je však již opuštěné," podotkl Pospiszyl.

Jan Pištěk, syn Theodora Pištěka, vystudoval Akademii výtvarných umění v Praze, obor figurální malba a krajinomalba. Věnuje se malbě, grafice, filmovému a divadelnímu designu. Malbě se věnuje od roku 1986, uspořádal zatím přes dvě desítky samostatných výstav. Ve spolupráci s otcem se podílel na kostýmech pro divadelní muzikály Rusalka a Monte Cristo a americké filmy Duna a Děti duny. Samostatně má za sebou výtvarnou spolupráci na představení Nachové plachty Divadla bratří Formanů, na minimalistické opeře Philipa Glasse Kráska a zvíře v Národním divadle a na stejném místě se podílel na novém nastudování jazzové opery Dobře placená procházka. Svými díly je zastoupen v mnoha tuzemských galeriích i soukromých sbírkách v ČR i zahraničí.

jir jw

ČTK, Lidovky.cz

České školství zaostává. Rozdíly mezi školami se prohlubují
České školství zaostává. Rozdíly mezi školami se prohlubují

V Česku máme jednu z nejdelších rodičovských vůbec. Matky dvou dětí stráví doma průměrně 6–8 let, přestože by se mnohdy chtěly vrátit do práce dříve. Jaké jsou u nás rozdíly v rodičovské oproti ostatním evropským zemím?