Neděle 12. května 2024, svátek má Pankrác

RECENZE: Je mi fajn s. r. o. Francouzští outsideři úřadují v Bulharsku i v Praze na festivalu

14:00
PRAHA - Odvézt partu francouzských outsiderů do Bulharska a nechat je tam zkrášlit na levné klinice estetické chirurgie. To je podnikatelský záměr čtyřicátníka jménem Jacques a zároveň námět na film Je mi fajn s. r. o., na němž se podílel režisér Benoît Delépine. Snímek je jedním z těch, které uvede v předpremiéře právě začínající Festival francouzského filmu. A režisér bude jeho hostem.

Jean Dujardin ve filmu Je mi fajn s.r.o. (2018). Režie: Benoît Delépine. foto: FFF

Delépine psal původně scénáře ke komiksům či k televizním „gumákům“. Společně s Gustavem Kervernem natočil mj. film Na mamuta!, který obdržel zvláštní cenu poroty festivalu Sundance, nebo snímek Velký večer, který odměnila rovněž zvláštní cenou porota soutěže Un certain regard v Cannes.

Zvláštní je i aktuálně uváděný film Je mi fajn s. r. o., který nabízí čelní střetnutí s francouzskou představou o humoru – kdo se válel smíchy u klasiky Jede, jede poštovský panáček Jacquesa Tatiho z roku 1949, možná se pobaví i tentokrát. Mísí se tu bláznivé situace (lidský obličej po autonehodě zůstane komicky „vrostlý“ do skla automobilu), satirický osten (hrdina je pomatený americkým snem o rychlém a závratném úspěchu) a důraz na společenskou odpovědnost (nejlepším podnikatelským záměrem se ukáže být dobře vedené komunitní centrum). Přítomna je rovněž věčná francouzská debata o socialismu, kterou dříve vedli Jacquesovi rodiče a nyní ji vede Jacques se svou sestrou Monique u příznačně zchátralého monumentu na rumunsko-bulharských hranicích. Bude-li divák pátrat, co všechno mu snímek připomíná, může se v asociacích dostat až k české klasice Trhala fialky dynamitem. Tak strašné to ale s filmem Je mi fajn s .r. o. naštěstí přece jen není.

Setkání s idolem někdy bolí. Festival francouzského filmu uvedl snímek o Célinovi

Benoît Delépine představí svůj snímek 24. listopadu v 18.00 v kině Světozor a 27. listopadu ve 21.00 v Lucerně.

Festival francouzského filmu

Koná se od středy 21. do 28. listopadu v Praze a od 24. do 28. listopadu v Brně. Mimo jiné přispěje i k oslavám sta let od vzniku Československa. Uvede zapomenuté klenoty francouzsko-československé kinematografie jako film Golem slavného režiséra Juliena Duviviera z roku 1936 inspirovaný hrou Voskovce a Wericha. K vidění bude ale také kontroverzní snímek Pravda od Jeana-Luca Godarda, který z maoistických pozic kritizuje jak Pražské jaro, tak sovětský vpád, který je ukončil. Chybět nebude ani proslulý snímek Doznání od Costy-Gavrase s Yvesem Montandem a Simone Signoretovou.