Pátek 27. listopadu 2020svátek má Xenie -2 °C zataženo Předplatné LN
Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

RECENZE: O smrti. Happy end v hotelu Chateau Switzerland se hraje bez sentimentu

Inscenace Happy end v hotelu Chateau Switzerland. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Inscenace Happy end v hotelu Chateau Switzerland. | foto: DDTPP

PRAHA Divadelní soubor Depresivní děti touží po penězích, řízený režisérem Jakubem Čermákem, uvedl v koprodukci s festivalem ...příští vlna / next wave... svoji nejnovější inscenaci Happy end v hotelu Chateau Switzerland. Imerzivní projekt založený na participaci diváků ve specifickém (ne)divadelním prostředí nastudoval v rozlehlých vybydlených prostorách bývalého kláštera sv. Gabriela v Praze na Smíchově.

Jde o prostor stejně magický, jako je domovská scéna Depresivních dětí, žižkovská Venuše ve Švehlovce, a Čermák v něm plně využívá příležitosti, aby uplatnil svůj osobitý rukopis, zálibně si pohrávající s eroticko-dekadentními motivy a vždy o kousek posouvající hranice divadelně možného. Prostory kláštera cele zabydluje, vtiskuje jim (spolu se scénografkami Janou Prekovou a Martinou Zwyrtek) výzdobou i budováním atmosféry opravdu charakter hotelu, ve kterém se děje něco tajemného. 

Diváka u vchodu vítají reprezentativně oblečení muži, ve vnitřních prostorách se potkává s dívkami oděnými toliko ve spodním prádle obohaceném nemocničními doplňky, může navštívit nejrůznější zákoutí interiéru, v nichž se zašlý půvab (např. dřevěná knihovna) střídá s bizarním nevkusem (místnosti s umělohmotným obložením); centrálním místem produkce je velký sál s proskleným stropem (Rajský dvůr), ve kterém probíhá úvodní a závěrečný díl večera.

Inscenace se skládá ze tří částí, jejím ústředním tématem je smrt a umírání. V prvé, „zasvěcující“ třetině divák nejprve vyslechne filozofující přednášku (při premiéře Anny Hogenové) o smrti a potřebě jejího přijetí a následně zhlédne velkooperně pojatou demonstraci umírání a obstarání zemřelého. Ve druhé si může vybrat jeden ze čtyř nabízených programů (např. „pro milovníky umění“, „pro milovníky poznání“), které krouží kolem tématu smrti a během nichž se může blíže seznámit s prostorami kláštera. V části závěrečné – po ouvertuře „schodišťového“ provedení Kristovy křížové cesty (do titulní role je obsazen jeden z diváků) – pak návštěvníky čeká buď v podobě zcela privátní (jeden divák – jeden účinkující), nebo veřejné (divácký dobrovolník obsazený do scény, která se odehrává před zraky ostatních) jedna z variant „šťastného konce“.

Čermák se pohybuje na pomezí divadelní performance a výtvarné instalace. Patrným cílem je diváka nejrůznějšími prostředky vtáhnout do tématu, konfrontovat ho s ním a poskytnout mu vpravdě existenciální zážitek. Daří se to jen zčásti. Na vině není způsob provedení: inscenace běží hladce, beze švů a dramaturgických propadů, herci ukázněně plní režisérova zadání. Problém, zdá se mi, spočívá zejména v možnostech divákova ataku.

Operní entrée mělo velice blízko k vyprázdněnému kýči, akce ve skupinách (osobně jsem byl účasten té, ve které se dražilo „mrtvé umění“ – výroba posmrtné masky, zhlédnutí rozměrného, dávno již zničeného obrazu a možnost zabít člověka) působila klopotně a manipulativně a podobně nezúčastněně vypadalo i Kristovo stoupání (po kolenou) po schodech vzhůru.

Nejpřitažlivější byla závěrečná část: divák mohl být účasten „ostré“ konfrontace se smrtí, kdy zvláště výstup „Věčná smrt“, ve kterém byl divák dobrovolník rutinní, odosobněnou ošetřovatelkou položen na lůžko, nakrmen (tekutou stravou), umyt (neboť došlo k inkontinenci) a přebalen (do inkontinenční pleny), jej atakoval daleko za běžnou hranici obvyklého vztahu divák–herec, vystavoval ho nanejvýš diskomfortní situaci.

O to ale myslím Jakubovi Čermákovi jde. O smrti hraje bez sentimentu, napřímo – a to především zůstává na jeho Happy endu cenné.

HAPPY END V HOTELU CHATEAU SWITZERLAND

Režie, koncept: Jakub Čermák

Scéna, kostýmy: Jana Preková, Martina Zwyrtek

Premiéra 17. 9. 

Do mého soukromí nikomu nic není, říká moderátorka Světlana Witowská

Světlana Witowská | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Profesionálka každým coulem, ale také matka… Právě touha strávit se svým synem více času ji před časem přiměla k...

Ekonomika výrazně klesne, musíme omezit podporu byznysu, říká Rusnok

Jiří Rusnok (19. října 2020) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Snaží se zachovat chladnou hlavu a Čechům slibuje, že inflace, která je nejvyšší v Evropě, výrazně klesne. Guvernér...

Dnes vidím jen urážky a hněv. S tím se těžko žije, říká Jiřina Bohdalová

Jiřina Bohdalová | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Nenechá se zastavit ani pandemií. Když nemohla na jaře hrát, začala Jiřina Bohdalová (89) mezi vařením a starostí o...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!