Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto

RECENZE: Ochočí si nás sterilní květina? Festival Future Gate nabídne i film Malý Joe

Snímek Malý Joe (2020). Režie: Jessica Hausnerová. foto: FILM EUROPE

PRAHA - Herečka Emily Beechamová získala za svůj výkon v tomto filmu cenu na loňském festivalu v Cannes. Teď bude obrazově vytříbený snímek rakouské režisérky Jessiky Hausnerové Malý Joe soutěžit v Česku na festivalu sci-fi filmů Future Gate, jejž také zahájí.
  18:00

Malý Joe je přezdívka zvláštní květiny, kterou v komerčním výzkumném ústavu vyšlechtila mladá vědkyně Alice. Rostlina nejenže krásně vypadá, ale také dokáže lidem navodit pocit štěstí. Alice v ní má takovou důvěru, že ji ještě před ukončením oficiálního testování donese domů svému synovi jménem Joe, s nímž po rozvodu žije sama a jen občas jej má v péči jeho otec.

Snímek Malý Joe (2020). Režie: Jessica Hausnerová.

MALÝ JOE

VB, Rakousko, Německo 2019

Zahajovací film festivalu Future Gate; distribuční premiéra 13. 2.

Rostlina má také ještě tu vlastnost, že se nemůže přirozeně rozmnožovat. O to se vědci postarali možná proto, aby se nemohla nekontrolovaně šířit její genetická mutace, ale ještě spíš kvůli tomu, aby si firma zachovala kontrolu nad jejím prodejem. Když se ovšem začnou Aliciným kolegům i jejímu synovi dít podivné věci, vyvstává otázka: opravdu se Malý Joe pokouší ovládnout lidi kolem sebe a zajistit si jejich prostřednictvím prosperitu, když mu sebrali možnost přirozené reprodukce?

Artový sci-fi thriller rozvádí aktuální téma rizik genetické manipulace, ale v duchu dobrých tradic žánru pracuje také s psychologickou a filozofickou rovinou: Alicino drama nespočívá jen v etické zodpovědnosti šlechtitelky, je to také příběh těsné vazby matky na syna, který se začíná osamostatňovat, a dilema ženy, která řeší, zda se ještě pustit do partnerského vztahu. Tématem je též velmi subjektivně vnímaný pojem štěstí a svobody.

Oceňovaný výkon Emily Beechamové v roli Alice vděčí za svou působivost z velké části prostředí, v němž se hrdinka pohybuje, a oděvu, který nosí: na vytvoření barevně vyladěné obrazové řeči ústavu se podílela Katharina Wöppermannová a hrdinčiny asexuální kostýmky má na svědomí režisérčina sestra Tanja Hausnerová. Obě režisérčiny stálé spolupracovnice jsou podepsány mj. pod vynikající, rovněž výtvarně propracovanou studií provozu posvátného místa Lurdy, kterou Jessica Hausnerová natočila v roce 2009. Síle tehdejší výpovědi se Malý Joe nevyrovná, ale zážitek je to přesto nevšední.

FUTURE GATE

Největší český festival sci-fi filmů a kultury Future Gate se koná od 29. ledna do 2. února v pražské Lucerně, o týden později v Brně. Festivalové ozvěny se posléze rozlehnou v Plzni, Šumperku a také na Slovensku.

Vedle soutěžních filmů nabízí přehlídka laděná do stylu kyberpunku také setkání s klasickými díly žánru, sérii dokumentů i doprovodný program. Jeho součástí bude přednáška scenáristy Chipse Hardyho, který se se svým slavným synem Tomem Hardym spolupodílel na seriálu Taboo, setkání se skladatelem Jozefem van Wissenem oceněným v Cannes nebo besedu na téma svoboda médií s novinářem Jindřichem Šídlem a sinoložkou Olgou Lomovou.