26. června 2013 7:00 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Restaurátoři opravili Alšovy a Ženíškovy lunety v Národním

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Konzervátorka Národního divadla Petra Daňhelová, Václav Pelouch, mecenáška ND Dadja Altenburgová-Kohlová a vedoucí restaurátor Tomáš Záhoř  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Konzervátorka Národního divadla Petra Daňhelová, Václav Pelouch, mecenáška ND Dadja Altenburgová-Kohlová a vedoucí restaurátor Tomáš Záhoř | foto: ČTK

PRAHA Po půl roce skončila první etapa restaurování lunet Mikoláše Alše a Františka Ženíška v historické budově Národního divadla. Cílem restaurování maleb, které byly hodně poškozené při požáru divadla v roce 1881, bylo kromě oprav také odstranění dřívějších přemaleb.

Důležité při současném restaurování je to, že lunety a nástropní malba byly poprvé v historii zrestaurovány jednotným přístupem, uvedl Tomáš Záhoř, který práce vedl.

O práci restaurátorů se nyní mohou přesvědčit i návštěvníci divadla ve foyeru na prvním balkoně. Pověřený ředitel ND Václav Pelouch připomněl, že divadlo mělo v plánu restaurování lunet už celých deset let. "Marně jsme se ale snažili získat prostředky od ministerstva kultury," řekl. Náročné a nezbytné opravy součásti českého kulturního dědictví svým půlmilionovým darem umožnila mecenáška a podnikatelka Dadja Altenburgová Kohlová.

Táborsko, Žalov i Úpadek umění

Restaurátoři zahájili první etapu prací opravami lunet Táborsko, Otava, Žalov, Stráž na pomezí, Vypravování a části nástropního obrazu triptychu Umění od Františka Ženíška - Úpadek umění. Malby byly poškozeny už záhy po jejich zhotovení během požáru divadla, poškodila je voda při hašení požáru.

Malby jsou z velké části prováděné olejem, který vodu málo propouští, uvedl Záhoř. Průzkum lunet v hlavním foyeru Národního divadla začal v roce 2007. Tehdy se zjistilo, že malby byly v minulosti rozsáhle opravovány, podle Záhoře někdy až nadměrně. "Věděli jsme, že to bude náročná práce," řekl. Ukazoval fotografie z doby před restaurováním a po něm a také například to, že některé malby jsou poškozené statickou trhlinou, která prochází celým foyerem. "Je stabilní, nehýbe se, ale nelze ji vrátit do roviny," řekl k opravám trhliny v malbě. Restaurátoři upevňovali šupiny originální vrstvy malby, povrch očistili, sejmuli starším nevhodné retuše a přemalby.

Dadja Altenburgová Kohlová je předsedkyní Mecenášského klubu ND a divadlu již dříve věnovala peníze například na opravu Hynaisovy opony. Přispívá také na vznik některých inscenací.

ČTK
  • 0Diskuse