Rozsáhlá výstava prezentuje autorovy klasické kresby a grafiky, výtvarné instalace a objekty i bronzové plastiky. Sozanský se podle GASK ve své tvorbě vyjadřuje řečí zápasu, boje, tlaku i protitlaku k dobově aktuálnímu i nadčasovému tématu zhroucení osvícenských hodnot mravního řádu a jejich nahrazení zuřivým popravištěm svědomí.
Výstava „Mezní situace“ je obsahově vymezena dvěma významnými výročími: 70. výročím ukončení druhé světové války a 20. výročím ukončení války v bývalé Jugoslávii. Projekt vychází ze studia dokumentárních materiálů, deníkových záznamů, dobových výpovědí a z autentických zážitků autora z míst, kde se tragédie odehrávaly – Terezín, Osvětim, Buchenwald, Sarajevo, Mostar. Komplexní, výtvarně dramatický projekt, který autor představuje v GASK, využívá různé na sebe navazující formální řešení od klasické kresby a grafiky, přes výtvarné instalace a objekty až po bronzové plastiky.
O přínosu výstavy píše její spolukurátor Jiří T. Kotalík: „Jiří Sozanský se rozsáhlým projektem MEZNÍ SITUACE po boku legendárních Goyových cyklů Los Caprichos a Hrůzy války vrací k věčnému tématu člověka v mezní situaci, aby intenzivní uměleckou reflexí evokoval klima rozvratu a zkázy a hledání naděje v beznaději, které zůstávají i do dnešní doby varovným mementem globální civilizace.“
Sozanský se narodil v roce 1946 v Praze. Vyučený zedník později studoval Akademii výtvarných umění v Praze. Od roku 1973 se věnuje malbě, kresbě, plastice, grafice, instalacím a environmentům a filmovým dokumentům. Od roku 1976 uskutečnil přes 50 samostatných výstav, v roce 1988 získal stipendium v New Yorku. Svými díly je zastoupen ve veřejných i soukromých sbírkách. Je členem Spolku výtvarných umělců Mánes a Sdružení českých umělců grafiků Hollar.