Čtvrtek 23. května 2024, svátek má Vladimír
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Srnky v Kladně udržují přesnou míru

Kultura

  7:00aktualizováno  7:30
Hra Tomáše Svobody Srnky je originální a svěží. Má blízko k zelenkovské poetice Příběhů obyčejného šílenství, které přivádějí na jeviště vyšinuté outsidery, ale zároveň jde svou cestou. Na malé ploše a přesně volenými prostředky skládá obraz divného světa, v němž všichni žijeme, i když nás zrovna nenavštěvují mluvící srnky.

Založením komik. Režisér Tomáš Svoboda na sebe upozornil například hrou Blonďatá bestie o Kristýně Kočí nebo Pornohvězdami. foto:  Viktor Chlad, Lidové noviny

Srnky, které se v roce 2007 umístily na třetím místě v soutěži Nadace Alfréda Radoka o původní dramatický text, se už dočkaly rozhlasového uvedení a nyní si je zrežíroval sám autor v Městském divadle Kladno.

Jak známo, režírování vlastních textů není úplně bez rizika, Svoboda si ale poradil dobře: skládá nemilosrdnou realitu svých hrdinů s velkou obrazivostí a fantazií. A také v důmyslné stylizaci. Je to půvabně hravé a vtipné a všechny absurdní „vymyšlenosti“ a odvážně zbudované konstrukce do sebe výtečně zapadají – inscenace se vyznačuje příjemným stylem, který se napájí z elementární divadelnosti.

Když víčka klapají jako kastaněty

Svoboda prohlásil, že se inspiroval hrou Rolanda Schimmelpfenniga Arabská noc, a je pravda, že obdobně jako on používá metodu prolínání monologů postav, sebereflexí a komentářů. I svět jeho hrdinů je křehký, neuchopitelný a banalita se v něm proměňuje v pohádkový svět, kde je možné cokoliv. Do bytu v paneláku se vejde cokoliv. Jenže Svoboda to všechno nebere až tak strašně vážně ani přespříliš poeticky – ve stále šílenějším ději, v němž se postupně vše rafinovaně spojuje, je základním autorsko-režijním vkladem ironie a nadsázka. Ta především pointuje obratně postavené situace.

Postupně se nám představují všichni čtyři smutní hrdinové – dirigent Petr, který skončil v ostravské operetě, ač toužil po nejvyšších dirigentských metách. A tak chodívá se svou vdanou milenkou, violistkou Zdeňkou (Šárka Opršalová), která hraje ve filharmonii, v Praze na koncerty a pak se spolu milují v autě a Zdeňka, protože je počestná, pak rychle spěchá k domácímu krbu. Petr se pak nechává unášet fantazií a po jednom takovém koncertě, kdy spěchá na zkoušku do Ostravy, havaruje. Přežije, ale plech mu seřízne oční víčka a v Brně mu implantují plastová (hezké je, jak Svoboda svou hrou objímá celou republiku). Petra hraje Štěpán Benoni, umělecky pohazuje hřívou a věrohodně mává dirigentskou hůlkou a ještě lépe klape víčky jako kastanětami, což je jeho zkáza, nakonec ho vykážou z koncertu i jako posluchače, jelikož ruší.

Svoboda všechno dění umístil do panelákového bytu s divoce barevnou tapetou v pozadí, která vytváří dojem džungle, jíž se musejí hrdinové prodírat. Ta stěna je jak velké magické oko, kdo se k ní přiblíží, ten s ní splyne jako chameleon. Hrdinové vystupují mezi kuchyňským stolem, linkou a tapetou, které se mění v dálnici, výtah, finanční úřad... Další nešťastník–mykolog Patrik (Jaroslav Slánský) – vyrostl příliš rychle, a tak musí chodit jako skrčenec, nebo by jinak omdlíval. Osamělý úředník z berňáku Karel (Jan Vlas) žije v zajetí svých erotických představ, a je-li konfrontován s realitou, stále pláče. Nakonec zažije sex s dívkou svých snů, což režie pojala v téměř „rozhlasové“ stylizaci s důrazem na hlasovou emotivnost provedení. A konečně je tu vynálezce Aleš (Petr Pěknic), který vynalezl patrové kluziště a penaltu v boxu, což na něm zkouší vlastní matka, která přichází v zástěře a boxovacích rukavicích.

Nejste vy všichni nějací divní?

Komický fantazijní svět Tomáše Svobody charakterizuje i vynalézavý jazykový humor, postavený na spojování paradoxů. A tak vznikají dokonale vykloubené situace, třeba když se hrdinové vzájemně osočují ze svých podivností, rozvine se absurdní dialog: „Vy takhle klapete? A proč vy se tak strašně krčíte? Nejste vy nějací divní? Podívejte se, člověk, který leží nahý ve výtahu a brečí, mně nebude klást takovéhle impertinentní otázky.“

Režie tyto situace ještě s notnou dávkou sarkasmu dotváří výběrem z pop-music: Patrik se vrací svým maluchem z mykologické přednášky (na střeše veze velký hřib) a na dálnici potká Petra, který po vyobcování z koncertu otřesen kráčí do Ostravy. Auto tiše klouže, rozzáří se něžné světlo a zazní Neckářův srdcerváč Půlnoční – jedu domů po trati, jedu přes kopce...

Tomáš Svoboda: Srnky

Režie a výprava: Tomáš Svoboda
Dramaturgie: Petr Kolečko MD Kladno
Premiéra 28. 1. 2012

Postupně se všichni čtyři na sebe „nabalí“ a sejdou se v panelákovém bytu, kde naříkají nad svými osudy. Náhle někdo zazvoní a za dveřmi stojí čtyři kouzelné srnky, které mohou každému splnit jedno přání. S tím se ale musí opatrně...

Svobodovo dílko udržuje přesnou míru a při všem bláznění stanovuje docela výmluvnou diagnózu dneška jako šílené doby, která sama staví jedince do neskutečných situací a nutí je, aby v nich obstáli. Svobodova hříčka rozhodně nepostrádá výpověď, která vůbec není tak nezávazně rozjančená, jak by se na první pohled zdálo. Navzdory vší ironii se hraje o tom, že přežít a nezbláznit se může být někdy skoro neproveditelný úkol.

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...