Čtvrtek 20. února 2020svátek má Oldřich -1 °C oblačno Předplatné LN
Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Užší nominaci Nabarveného ptáčete na Oscara nemůže uvěřit ani sám režisér Marhoul

Fotografie z natáčení filmu Nabarvené ptáče (2019) Režie: Václav Marhoul. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Fotografie z natáčení filmu Nabarvené ptáče (2019) Režie: Václav Marhoul. | foto: BIOSCOP

LOS ANGELES  Více než radost cítí režisér a producent Václav Marhoul poslední hodiny především obrovské překvapení. Jeho film Nabarvené ptáče se v konkurenci desítek filmů dostal do užšího výběru deseti snímků, z něhož 13. ledna vzejde pět nominací na Oscara v kategorii cizojazyčný hraný film. „Nevěřil jsem tomu a stále tomu ještě nemohu uvěřit,“ řekl dnes Marhoul.

Marhoula zpráva o tom, že se jeho divácky náročný film natočený podle bestselleru Jerzyho Kosińského dostal na shortlist, zastihla o půlnoci po vánoční besídce Divadla Sklep na pražské Dobešce. „Pustil jsem si telefon a bylo tam deset zpráv. Říkal jsem si: Sakra, co to je? Pak jsem to otevřel a jen zíral. Viděl jsem pohledy lidí kolem sebe a byl jsem úplně bledý,“ řekl. „Nemůžu tomu stále věřit, připadám si úplně stejně jako Ester Ledecká, která projela cílem a nevěřícně zírala na své umístění,“ okomentoval nominaci Nabarveného ptáčete Marhoul.

Premiéra filmu Nabarvené ptáče režiséra Václava Marhoula se uskutečnila 11....
Krátký loutkový film Dcera Darii Kashcheevy.

V tento úspěch svého dlouho připravovaného filmu, který od zářijové premiéry sklidil několik festivalových cen, nevěřil. Ještě v pondělí večer v rozhovoru s vyjádřil velkou skepsi, film je ve velké konkurenci a některé kritiky v USA mu přisuzují možná až přílišnou realističnost.

„Na kampaň, která za podobným úspěchem také často stojí, musíte mít tři až pět milionů dolarů. Já měl k dispozici 85 tisíc dolarů. Navíc je třeba, aby člověk byl na místě a filmu pomáhal. Já nemůžu být dva měsíce v USA. Jsem vděčný těm, kdo filmu pomáhají,“ řekl Marhoul. Oscarové nominace, vždy pět v každé kategorii, budou vyhlášeny 13. ledna. „Tomu už ale opravdu vůbec nevěřím,“ řekl režisér Marhoul.

Spolu s jeho filmem bude o Oscara bojovat i další český snímek, a to krátkometrážní film Dcera studentky pražské Filmové a televizní fakulty Akademie múzických umění (FAMU) Darii Kaščejevové (Daria Kashcheeva), který byl zařazen do užších nominacích v kategorii krátký animovaný film. Zajímavostí je, že pracovní název tohoto snímku byl Ptáče a Kaščejevová se pro změnu názvu rozhodla těsně před dokončením.

„Budeme si všichni držet palce a velmi napjatě sledovat přenos z vyhlášení nominací Oscara v lednu 2020 - na tento moment FAMU naposledy čekala v roce 2017, kdy byla na shortlistu v kategorii Animated Short Film animovaná groteska Happy End od režiséra Jana Sasky,“ sdělila k užší nominaci snímku Dcera Alexandra Hroncová z FAMU.

Nabarvené ptáče:

  • Snímek podle světového bestselleru amerického autora polsko-židovského původu Jerzyho Kosińského (1933-1991) je dosavadním vrcholem Marhoulovy kariéry. Hlavní postavou románu, který se odehrává za druhé světové války kdesi ve východní Evropě, je devítiletý židovský chlapec, poslaný rodiči k příbuzné na venkov. Po její smrti se hoch musí sám protloukat nepřátelským světem.
  • Román je výjimečný syrovým popisem krutostí, které válka a jí pokřivené poměry a lidské charaktery mohou způsobit. Kosiński našel inspiraci pro románovou prvotinu ve vlastním dětství. Později se objevily pochybnosti o originalitě díla, původně vydávaného (a čtenáři často považovaného) za autobiografické. Marhoul přípravě Nabarveného ptáčete věnoval téměř deset let.
  • S knihou se poprvé setkal někdy začátkem století, zhruba v době, kdy vyšlo druhé české vydání románu (2001). "Ti, kteří se ke knížce dostali a začali ji číst, se dělí na tři skupiny. Jedni ji nedočtou, další ji přečtou, ale z jejího děje se zhroutí. Třetí skupina, kam se řadím i já, si o jejím příběhu myslí, že je o lásce a dobru," svěřil se Marhoul. V roce 2010 se mu podařilo získat práva na zfilmování knihy, poté následovalo psaní 17 verzí scénáře a získávání peněz.
  • Marhoul pro černobílý film (o délce dvou hodin a 49 minut) získal i řadu světových hvězd, například Harveyho Keitela, Udo Kiera nebo Stellana Skarsgaarda. Hlavní roli chlapce pak ztvárnil Petr Kotlár. Natáčení snímku, ve kterém je jen zhruba devět minut dialogů v uměle vytvořené "mezislovanštině", skončilo v létě 2018. Snímek s rozpočtem přibližně 175 milionů korun se natáčel v celkem 16 lokacích na Ukrajině, Slovensku, v Polsku a v Česku. Lidové noviny minulý týden uvedly, že film po finanční stránce nemá šanci na návratnost.
  • Nabarvené ptáče mělo premiéru letos v září v rámci soutěže mezinárodního filmového festivalu v Benátkách, což byl pro českou kinematografii velký úspěch. Film sice z rozdělování cen vyšel naprázdno, zaujal však kritiky. Marhoul získal jednu z vedlejších cen - ocenění Film pro UNICEF (Cinema for UNICEF) od studentské poroty.
  • Snímek byl uveden také na festivalu v Torontu, dostal se do výběru 20 nejlepších snímků z festivalů letošního podzimu podle amerického magazínu The Hollywood Reporter. Kameraman Vladimír Smutný byl oceněn na festivalu v Chicagu, Marhoul získal cenu za nejlepší režii na festivalu v Kalkatě. Nabarvené ptáče bodovalo také v Polsku, v USA má nominaci na cenu Satellite Award za nejlepší cizojazyčný film.
  • Marhoul po absolutoriu pražské FAMU v roce 1984 začínal ve Filmovém studiu Barrandov jako asistent produkce a později i zástupce vedoucího produkce. Počátkem 90. let se stal na sedm let generálním ředitelem Barrandova. Před Nabarveným ptáčetem natočil jiné dva filmy, Mazaný Filip a Tobruk. Hrál v Divadle Sklep, produkoval a organizoval kulturní akce. Jako manažer uměleckého sdružení Tvrdohlaví provozoval stejnojmennou prodejní galerii.

Dcera:

  • Krátkometrážní snímek studentky pražské FAMU Darii Kaščejevové (Daria Kashcheeva) vypráví beze slov o ztraceném vztahu dcery a otce a o neschopnosti i potřebě si navzájem porozumět. Autorka snímku dělala zároveň režii, scénář, animaci i zvuk. Zvolila loutkovou animaci s netypickým překreslováním výrazů očí loutek, které vystihují melancholii celého příběhu. "Velkou výzvou pro mě bylo, abych po celou dobu napodobila pohyb ruční kamery tak, aby se chovala jako v dokumentárním filmu, ve stylu Dogma 95," uvedla.
  • Kaščejevová, která se narodila v Tádžikistánu a později studovala v Moskvě hudbu, s Dcerou sklidila už několik festivalových úspěchů. Snímek dostal nejvyšší ocenění Křišťál na festivalu ve francouzském Annecy nebo cenu za nejlepší film na festivalu Fantoche ve Švýcarsku. V říjnu si pak Kaščejevová za Dceru převzala cenu americké Akademie filmového umění a věd, označovanou za studentského Oscara. Navázala tak na úspěch Jana Svěráka s filmem Ropáci z roku 1989.
  • Filmařka nedávno na FAMU ukončila bakalářské studium a pokračuje v magisterském. Je občankou Ruské federace. Již v minulosti získala za film To Accept ocenění na festivalu v Cannes.
Premium

Velký test palubních kamer: některé umí i ochránit před nehodou

Velký test on-board kamer | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Porovnali jsme šestnáct oblíbených autokamer podle kvality záznamu, parametrů a funkcí, které nabízí. Cenové rozpětí...

Premium

Léčil jsem lidi homeopatií. Pak jsem zjistil, že funguje jinak, než mi říkali

Profesor Edzard Ernst, odborník na testování účinnosti alternativní medicíny,... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Homeopatie je přes dvě stě let stará medicína. Znamená to, že patří do starého železa, nebo má stále co nabídnout?...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vratislav Kulhánek v lednu 2020 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...