15. října 2017 15:00 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

V Centre Pompidou se ve všech barvách a polohách představuje David Hockney

S polaroidem na vzduchu. David Hockney u bazénu se sochařem Davidem Stoltzem a... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy S polaroidem na vzduchu. David Hockney u bazénu se sochařem Davidem Stoltzem a... | foto: REPRO LN

PAŘÍŽ V pařížském Centre Pompidou se koná velká retrospektiva Davida Hockneyho. Ukazuje jeho tvorbu ve všech možných polohách i logickém vývoji, v němž všechna období na sebe navazují, aniž by docházelo k náhlým zvratům.

Projev Davida Hockneyho působí neobyčejně příjemně, atmosféra obrazů je radostná a přívětivá. Už v raných obrazech z padesátých let projevil tento osmdesátiletý britský malíř až neuvěřitelný smysl pro vyjádření skutečnosti, pro vystižení zdánlivě nepodstatných a všedních okamžiků, které jsou však přece důležité pro pochopení vztahů ve společnosti a životního stylu. Jeho citlivost se projevila v portrétech i při ztvárnění každodenních situací, které ho právě svou všedností zaujaly.

Přitom se však Hockney na počátku šedesátých let vyrovnával s různými proudy, které tehdy ovládaly evropské výtvarné umění. Směřoval k expresivnímu projevu, k nové figuraci a také k abstrakci. Do jeho obrazů vstoupilo napětí, ale nikdy z nich zcela nezmizela harmonie. Projevuje se v nich také odlehčenost jeho výrazu a smysl pro přirozené vyjádření pohybu. Od londýnských začátků bylo zřejmé, že jeho výraz je do značné míry založen na jemné, křehké, citlivé a vtipné kresbě.

Od první poloviny šedesátých let se naplno rozvíjel jeho styl, v němž dospěl ke zjednodušeným figurám, k vyjádření určitých situací za užití srozumitelných znaků a symbolů. Z jeho obrazů vyzařuje sice napětí, ale zároveň lehký humor, který má však mnoho významů a není prvoplánový. Jeho obrazy mají často půvabný příběh, někdy s ironickým podtextem (Muž v muzeu, Kalifornský sběratel umění, 1964, Skalnaté hory a unavený indián, 1965).

Náladu letních dní přinášejí obrazy harémů zasazených do okouzlujících přírodních scenérií. Zachycují ubíhání času za radostného a příjemně působícího letního počasí (Na slunci, 1966). Právě v těchto vrcholných obrazech se naplno projevilo jeho nadání pro jemné barevné vztahy a citlivou práci s výtvarnými znaky a ornamenty (Portrét umělce, Bazén se dvěma postavami, 1972).

Cit pro atmosféru. Málokdo ze současných malířů umí podobným způsobem pracovat...

Cit pro atmosféru. Málokdo ze současných malířů umí podobným způsobem pracovat se světlem a barvami. Obraz z roku 1967 nese název Pokoj, Tarzana.

Málokdo ovšem umí tak technicky dokonale a přitom citlivě kreslit jako David Hockney, který dokázal ve svých perokresbách přesně vystihnout podobu zobrazovaných. Ať už kreslil členy rodiny, nebo přátele, vždy kresba působí neobyčejně jistě a čistě. S podobnou virtuozitou se vyjadřovali snad jen Henri de Toulouse-Lautrec, Pablo Picasso, Henri Matisse nebo R. B. Kitaj.

Hockney má také vyhraněný cit pro vystižení charakteristických rysů architektury, pro pohledy do zahrad, na exteriéry i do interiérů, na strukturu fasád, na čistou přírodu i přírodu podřízenou technickým záměrům.

Zajímavá je série autoportrétů, ve kterých se malíř vůbec nešetří a ztvárňuje se bez jakékoliv idealizace. Za pozornost stojí také kolážované kompozice, v nichž využívá rozřezané fotografie a sestavuje je v novém rytmu, přičemž dokáže ještě zdůraznit smysl původních „obrazů“. Ústřižky fotek převrací, otáčí a překrývá, čímž vzniká nová, rafinovaná kompozice plná napětí.


K dalšímu z vrcholů své tvorby došel Hockney v devadesátých letech, kdy rozvolnil obrazovou skladbu, spojil ornament se zjednodušenými krajinnými tvary, nechal prostoupit exteriéry s interiéry, fantaskní tvary se prolnuly se skutečností. Malba neztratila atmosféru, jejíž působivé vystižení je umělcovou největší předností. Novou výrazovou sílu mají i některé z nedávných obrazů (Zahrada, 2016, Zahrada s modrou terasou, 2015).

Výstava představuje malířovo celoživotní dílo, ale nezahlcuje diváka příliš širokým výběrem. Je rozčleněná s citem pro rytmus. Vyšla k ní také „obří“ kniha zahrnující takřka celou umělcovu tvorbu.

David Hockney: Retrospektiva

Centre Pompidou, Paříž, do 23. října

Jiří Machalický, historik umění

Advantage Consulting, s.r.o.
VEDOUCÍ ZÁKAZNICKÉ KVALITY

Advantage Consulting, s.r.o.
Zlínský kraj, Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 37 000 - 40 000 Kč

Najdete na Lidovky.cz