Sobota 11. května 2024, svátek má Svatava
130 let

Lidovky.cz

'Borat z Balkánu' znovu sjednotil Jugoslávii

Lidé

  9:34
Média mu přezdívají „Borat z Balkánu“. Píseň Newyorčana z Černé Hory už zhlédly na serveru YouTube více než čtyři miliony uživatelů.

Černohorský emigrant. Ekrem Jevrič prorazil písní z New Yorku. foto: Reprofoto

Když před dvaadvaceti lety odešel Ekrem Jevrič z tehdejší Jugoslávie hledat práci do Ameriky, neměl ani tušení, že se zde proslaví jako zpěvák a reklamní model. Pravda – otevření dveří do světa zábavního průmyslu a módy na sebe nechalo čekat poněkud déle (Jevričovi bude brzy padesát let), nyní se zato rodilý Černohorec může těšit oblibě a uznání od někdejších krajanů.

Prostřednictvím serveru YouTube a oblíbených sociálních sítí se stal Jevrič hvězdou snad všech národů bývalé Jugoslávie – chorvatský tisk mu začal s odkazem na fyzickou podobu a husarské kousky jedné z postav britského herce Sachy Barona Cohena přezdívat "Borat z Balkánu" a jeho hudební klip s nadšením komentují internetoví uživatelé ze Srbska, Černé Hory, Bosny a Hercegoviny, Makedonie, a dokonce i Slovinska.

Ne náhodou tak britský zpravodajský server BBC mluví o "muži, který znovu sjednotil Jugoslávii" – reaguje tak na všeobecné projevy nadšení bývalých Jugoslávců, kteří si prostřednictvím sociálních sítí vyměňují odkazy na Jevričova videa a reklamní fotografie. Jevričovo přijetí napříč balkánskými národy je o to pozoruhodnější, že se černohorský emigrant hlásí k muslimskému vyznání.

Jeho svéráznou hudební produkci v žánru, jejž černohorské vysílání Radia Slobodna Evropa označilo za "turbo folk", si krom domácích Balkánců oblíbili rovněž někdejší jugoslávští emigranti žijící ve Spojených státech či Kanadě. V písni s názvem Kuča – poso, poso – kuča ("Domov – práce, práce – domov") popisuje Jevrič, který v New Yorku vystřídal několik zaměstnání u taxislužby a na stavbách, s nadsázkou typický styl života emigranta, který ze svého nového města nezná nic jiného než cestu "z domova do práce a z práce domů".

Je však nutno podotknout, že se mezi přibližně dvaceti miliony lidí, jejichž jednotlivé rodné jazyky se od sebe navzájem liší prakticky jako dialekty jednoho jazyka, najdou i tací, které Jevričova náhlá popularita irituje. "Primitivita tohoto muže rozhodně nemluví za nás všechny," kritizuje jeden z internetových komentářů Jevričův "jednoduchý" pohled na život lidí, kteří emigrovali za prací.

Zda je Jevričův projev primitivní, nicméně netrápilo stovky fanoušků, kteří jej před pár týdny přišli vítat na letiště v černohorské Podgorici, když po několika letech přijel navštívit rodnou zemi. Během rozhovorů s médii Jevrič slíbil, že svou píseň přeloží do angličtiny a udělá z ní mezinárodní hit. Díky slávě na YouTube mohli krajané zpětně zaznamenat také náhlý Jevričův úspěch na reklamních fotografiích módní návrhářské firmy Dolce & Gabbana. V reklamě na novou pánskou kolekci je Jevrič nafocen coby zkušený italský krejčí mezi pohlednými mladými modely.

Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?
Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?

Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS – sudden infant death syndrome) je doslova noční můrou všech rodičů. V současné době lze tomuto zbytečnému...