Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Nad názory diváků

Česko

MEDIÁLNÍ DIÁŘ

Česká televize je především česká, zjistila mimo jiné agentura SC&C, když zase po dvou letech na zakázku veřejnoprávní instituce zkoumala, co si diváci myslí o televizích.

Mnohem častějšími daty slouží stanicím i inzerentům elektronické měření sledovanosti, lidově zvané peoplemetry. Zavedlo se tu v roce 1997 a podrobné grafy i záplavy čísel, které z něj vylézají, každé ráno nervózně očekává nejeden televizní ředitel.

Kontinuální průzkum image televizních stanic běží od roku 2001 a čerstvé výsledky, jak řečeno, nabízí ob rok. Slouží jako zajímavý doplněk elektronického měření, které je obecně uznáváno jako přesnější, i když o absolutní přesnosti se ani v jeho případě mluvit nedá.

Sledovanost totiž měří přes krabičky, umístěné na televizorech ve vybraných domácnostech. Nespočítá proto třeba ty, kteří sledují fotbal v hospodě nebo mají hudební televizi na příposlech v klubu.

I přesto se dá peoplemetrům věřit například to, že nejsledovanější je Nova, pak Česká televize, pak Prima. V průzkumu image o sobě přitom nejvíc diváků tvrdí, že hlavní program, který zapnou, je některý ze čtyř kanálů ČT.

Navzdory jistým rozporům jsou některá zjištění pro veřejnoprávní televizi cenná v době, kdy jí roste počet digitálních konkurentek. Třeba ve spontánním hodnocení image ČT1 se nově objevilo slovo „srozumitelná“ - pro řadu lidí asi zůstane jistotou v éteru, kde je čím dál víc kanálů. I po rozšíření zpravodajské ČT24 po celé zemi by měly na jedničce zůstat aspoň hlavní relace, zpravodajství je totiž to, co si s ČT1 lidé vybaví nejčastěji.

ČT2 je na rozcestí. Lidi ji vidí jako program pro náročné, ale i silný sportovní kanál. Až se všechna klání přesunou na ČT4 Sport, snad dvojce neodejdou diváci na kabel či satelit, který už speciality nabízí.

Varovné též je, že divákům v ČT nejvíc chybí filmy, a to, že schopnost odhalovat nepravosti si lidi víc spojují s komerční televizí.

Televize veřejnoprávní bude pro mnoho diváků ideální bez reklamy, ale zároveň bez poplatků. To najednou nefunguje. Naštěstí je nepřátel poplatků třikrát méně než odpůrců reklamy. Aspoň zatím.

O autorovi| Ondřej Aust, redaktor Lidových novin

Autor: