Dodnes nechápu, proč jsou testy hodnotící možnost přijetí daného subjektu na nějakou školu zcela nepochopitelně limitovány nikoli cílem, ale výchozí institucí. Pokud si dobře vzpomínám, v pětašedesátém jsem nemusel absolvovat jakékoli ptákoviny tohoto typu při odchodu z dvanáctiletky, protože mi byl předložen test až vysokou školou, na níž jsem se chtěl dostat. Přijde mi jako naprostá ptákovina, když pro přijetí na – třeba restaurátorskou školu – má rozhodovat moje znalost Kirchhoffova zákona, která je bezesporu potřebná, pokud chci studovat elektrotechniku. Jenže tu restaurátor potřebovat nebude, právě tak, jako elektrotechnik nemusí vědět, kdo byl Škréta nebo Brandl.
Jinak řečeno, rádobyvyrovnaná hodnocení tohoto typu (tj. nepříhlížení k cíli) zcela neodpovědně postrádají přihlédnutí k dalšímu vývoji daného subjektu.
Autorův názor mi přijde nejen poněkud formalistní a hnidopišský, ale i nesprávný. Korektorské dovednosti prý potřebují jen profesionálové a učitelé ... pěkná ptákovina. Jako rodič dnes a denně kontroluji úkoly svým dětem. Nebo práci kolegů v zamětnání během review. Pravda, tam jde v první řadě o věcný obsah, ale ten od správné gramatiky nelze úplně oddělit a je třeba ho mít na mysli. Jak v češtině, tak i v cizích jazycích. Autorovo tvrzení, že korektor "aby nepřehlédl pravopisné chyby, potřebuje umět ... odpoutat pozornost od věcného obsahu sdělení" je nesmysl.
Zkrátka, korektorské úlohy mi v těchto "zaškrtávacích" testech přijdou ještě docela smysluplné.
Autor poněkud pomíjí fakt, že znalosti je zapotřebí ověřit nějakým anonymizovaným způsobem, který lze aspoň částečně automatizovaně vyhodnotit - těžko to tedy může být třeba diktát.
Hmmm...
Fascinující, ale dle mého zbytečné vzrušení a rozhorčení. Někde mezi ZŠ a prvním zaměstnáním se znalosti a schopnosti otestují. Z mého pohledu čím dříve, tím lépe, ale já jsem asi moc konzervativní. Klidně bych je nechal všechny projít až na VŠ a i tam bez přijímaček - ušetřené peníze bych přidal asitentům - a oni to v průběhu 2 semestrů vyčistí. Dělají to stejně .
A jestli si protestující myslí, že je nějaká rozumná firma vezme a bude platit na základě životopisu s úrovní ZŠ nebo nepochopené trojčlenky - asi bude ideální nastudovat terminologii ohledně "hranolek" v minimálně 3-4 jazycích. V lepším případě dokáže balíky v Amazonu tahat kdokoli. Asi to nebude přesně "znalostní ekonomika", ale hlasy k volbám jsou hlasy...
Jako ono je porušením zákona, když chci, aby žáci našli chybu? tak to je úlet.
přijde mi hloupost aby úkolem přijímacího testu bylo, aby jej zvládl každý. Test s obtížnějšími úlohami lépe rozřadí děti na ty pro studium vhodnější a ty druhé.
To je ale slovíčkaření a úzkoprsý formalismus. Jaký je rozdíl mezi "napiš správně" případně "doplň ve správném tvaru" a "najdi chybu"? Kdo umí, problém nemá.
Umět najít v pár řádcích gramatické chyby je "v rozporu" s RVP pro základní školy?! Chyby musím umět najít jenom v tom, co jsem sám napsal?! Takže učebnice, ve které existuje úkol, že žák má ve větě, souvětí, odstavci apod. najít gramatické chyby, je v "rozporu" s RVP, protože žák má hledat chyby v "cizím" textu?! To myslí autor vážně?! Ale jistě, přijímačky z matematiky by měly obsahovat pouze úlohy na sčítání a odčítání do desíti, z češtiny pak vyjmenovat písmena anglické (nikoliv české) abecedy, protože jenom tak "doložíme" jedině správné směřování k "panevropanství a světoobčanovi" a nebudeme přece žáky stresovat nějakými zcela zbytečně "náročnějšími" přijímačkami...
Testy byly pro všechny stejné, chytřejší uspěli, méně chytří ne. Účelu bylo dosaženo. Ne každý má právo být přijat na střední školu. Jen ti, kteří prokážou schopnosti.
Dívky před 15. a chlapci před 21. rokem věku nemají dokončený vývoj. Testuje se úplně jiný žák, než bude k dispozici u konečných zkoušek. Úspěšný je mix mimořádně nadaných, žáků se zrychleným vývojem, co právě začnou zaostávat a dětí vycvičených úsilím rodičů na konkrétní zkoušky. Ve výsledku se velká část nadějných žáků na vysněný obor nedostane. Jdou někam jinam, kde je to nebaví, dál ve vzdělávání nepokračují a to nás bude stát všechny velké peníze. To mi vadí víc, než forma testování. Ta je jen odrazem nefukčního systému vzdělávání, kdy jsou žádané obory uměle potlačené.
Už v té první větě píšete hlouposti.