Pondělí 16. prosince 2019svátek má Albína 9 °C oblačno Předplatné LN
9. ledna 2018 6:00 Lidovky.cz > Zprávy > Názory

KLESLA: Nejdražší cesta. Co má chtít stát za pronájem mýtného monopolu?

Mýtná brána na dálnici. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Mýtná brána na dálnici. | foto: Shutterstock

PRAHA Vybrat peníze za svezení po silnici není úloha vpravdě příliš složitá. Zvládal to už před sedmadvaceti staletími asyrský král Ašurbanipal, zvládali to římští císařové na cestách, které jsou dodnes základem evropské dopravní sítě. Zvládali to i jejich nástupci ve Svaté říši římské a všichni, kdo přišli po nich.

Kdyby ovšem některému z panovníků přišli říct, že samotní výběrčí ho vyjdou na třetinu či čtvrtinu vybraného mýta, asi by je nechal hodit lvům. Ne tak v Česku 21 .století, kde teď Nejvyšší kontrolní úřad spočítal, že nás provoz mýtného systému vyjde přesně na takové peníze.

V žádném případě to neznamená, že máme začít hádku, který konkurent je lepší než mýtné brány, které nám zdobí těch pár kilometrů dálnic dnes. Nakrásně se pak totiž můžeme zamotat do spleti lobbistických zájmů velkých firem a operátorů, kteří mají samozřejmě totožný zájem, aby jim v kapse skončilo co nejvíc na úkor státu. V principu je to stále historická debata, jestli je lepší k cestě postavit budku, nebo závoru.

Podstata problému je, že stát tady pronajímá soukromé firmě svůj monopol a musí jasně říct, co za něj chce, a to i za cenu nového tendru. Je to co největší část peněz z mýtného, tedy aby nateklo do rozpočtu co nejvíc z rekordních 10,4 miliardy jen za loňský rok? V takovém případě by měl vybrat nejlevnější nabídku, nebo dokonce zvážit, že si své výhradní panství bude obhospodařovat sám. Nebo chce od partnera ještě něco navíc, třeba unikátní technologii? Sám resort dopravy říká ústy svého mluvčího, že se erár v minulosti nechoval koncepčně a ministr Dan Ťok řekl loni v rozhovoru pro Lidovky.cz, že by od mýtných bran chtěl mnohem víc. Kontrolu elektronických dálničních známek, vysokorychlostní vážení pro kamiony, nebo třeba systémy pro samořiditelná auta a náklaďáky blízké budoucnosti. Ale také třeba inteligentní řízení dopravy, abychom nestáli v kolonách, nebo kontrolu zboží volně se pohybujícího v rámci EU. Stále důležitější je pak zvláště po opakujících se teroristických útocích bezpečnost. Dnes k tomu má vláda unikátní příležitost.

Jan Klesla

Autor

Jan Kleslajan.klesla@lidovky.czČlánky
Premium

Neustále se mě ptají na honorář, říká „holčička“ z reklamy s prasátkem

Sandra Flemrová (Plzeň, 2. prosince 2019) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Tak nám ta malá holčička z prasátkové reklamy na kofolu trochu povyrostla. Už jí je dvacet, jmenuje se Sandra Flemrová...

Premium

Na Gottově pohřbu jsem se bál, že spáchám atentát na Zemana, říká Strach

Jiří Strach | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Každý se ho ptá na Anděla Páně 3. Jiří Strach ale trpělivě vysvětluje, že to nezáleží jen na něm. „Rozhodujeme o tom...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Průvodce Lukáš Lev | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!