Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

KLESLA: Varské šťouchání a sociální kontakt ve frontách

Názory

  18:00
KARLOVY VARY - Jiří Bartoška je pravděpodobně největším, byť dosud utajeným, českým zastáncem moderního směru zvaného behaviorální ekonomie. Na psychologii postavené usměrňování našeho iracionálního chování nejvíce zpopularizovali američtí ekonomové Thaler a Sunstein v knize příznačně nazvané Nudge - Šťouch. A právě karlovarský festival s Bartoškou v čele tisíce lidí nenápadně pošťuchuje.

Jiří Bartoška foto:  Dan Materna, MAFRA

Například rezervace lístků pro letošních deset tisíc běžných smrtelníků bez VIP akreditace probíhá den předem v sedm hodin ráno. Kdo dřív pošle SMS nebo klikne v aplikaci, ten bere. Jistě, šlo by to udělat třeba v poledne, zvolit aukci, systém prioritních bodů, či jakoukoliv jinou modernější metodu distribuce, ale tady se jasně lidé usměrňují, aby nehýřili dlouho do noci. Ve Varech jsou přece kvůli filmům! Naopak celebrity a jejich okolí mají lístků dost, musí přece bavit bulvár a dělat festivalu reklamu. Chytré!

Do Varů přijela herečka Jiřina Bohdalová. Uvedla tu svůj film Ucho

Ze stejného důvodu nejspíš nelze v aplikaci pro chytré telefony uložit přihlašovací kódy a musí se zadávat stále dokola. Podporuje se tak zdravý životní styl a navíc i trénuje paměť a reflexy. Aktuální počty volných lístků se také nedají získat jinde, než u pokladen, což fantasticky rozvíjí sociální kontakt ve frontách. Tam si prostí lidé také mohou vyměňovat i lístky a hodnocení filmů, proto nic takového oficiální nástroje nenabízí. Zkrátka boj s odcizením moderní technikou se s její pomocí přesunul i mimo obvyklé stříbrné plátno.

Jistě, zlí jazykové mohou namítnout, že je to možná jen šlendrián a otevírají se dveře ošklivým zlozvykům jako je nepotismus a různé podpultovky. Lístky se přece vždy nějak sehnat dají. Ano dají, ale tady jde nejspíš o krásný sociální experiment uskutečněný letos na pětistovce filmových představení s více než 130 tisíci diváky, což už v pátek překonalo loňská čísla. Škoda, že to oficiálně nikdo nepotvrdí, protože na otázky ohledně festivalu jeho mluvčí s omluvou zvládne odpovědět až po jeho skončení.

Charlie Kaufman je známý americký filmař, který si jako mnoho dalších umělců vzal odcizení v moderní společnosti jako své hlavní téma. V novém filmu Anomalisa, kerý letos přivezl, jej ukazuje na příběhu guru firemní zákaznické péče. Celý svět mu připadá stejný, dusí ho korporátně unifikovaný svět včetně totožných letišť, hotelů a jejich barů. Nedokáže už namotivovat ani sebe, natož své fanoušky z řad vedoucích call center. Výtvarný styl silikonových loutek tištěných na 3D tiskárně možná odkazuje k přímo strojovému řešení jeho problému - zanedlouho možná právě péči o klientech na telefonu převezme umělá inteligence.

Češi by si měli vážit svých hrdinů, říká režisér filmu Anthropoid

ČEZ jako generální partner festivalu se mu na první pohled také trochu odcizil. Sice před každým filmem připomíná, že je ve Varech už 15 let a oranžové šňůrky na každém krku zůstaly celou dobu stejné, s předchozími lety, kdy prakticky celý festival obarvil na oranžovo, se to ale nedá vůbec srovnat. Zastrčený a zašlý stan polostátního sponzora, který každý rok nalije akci kolem dvaceti milionů, kontrastoval zvláště s konkurenčním RWE, které je vidět naopak stále více i díky propagaci své nové značky. Stejně tak BMW, které je díky oficiálním festivalovým vozům na každém kroku. Pro firmy je zkrátka festival s rozpočtem v minulých letech dosahujícím 140 milionů stále dobrá příežitost se ukázat.

Byznysová smetánka se jako obvykle soustředila spíše na straně Grandhotelu Pupp, zatímco běžní lidé kolem festivalového centra hotelu Thermal. Odcizení tradičně nebylo úplně dokonalé, kromě několika vybraných podniků a party pro domlouvání velkého byznysu, či politiky, se podniky spíše snaží obsloužit co nejvíc lidí. Do Varů se ale každoročně stěhuje stále více pražských barů a restaurací, především z vyšší cenové kategorie, mířící na majetnější a luxusnější klientelů. Kromě tisícovky producentů a dalších filmových profesionálů prostě za byznysem na festival vyráží i různé služby. Pro představu jen upomínkových hrníčků se v dřívějších letech prodalo za půl milionu. Peníze nás zkrátka účinně pošťuchují proti jakémukoliv odcizení. Třeba bude alespoň napřesrok nějaká restaurace nabízet pastu Kafka s těstovinami na jedné straně, omáčkou na druhé a zdí bazalky a pesta uprostřed.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!