Zdá se tedy, že Boeing ustojí nynější problematickou situaci velmi dobře. Trh se zjevně neobává ani žalob a jednání o náhradě škody, které teď výrobce letadel čekají. Letecké společnosti, včetně české Smartwings, budou chtít zpět peníze ušlé v souvislosti s nuceným uzemněním potenciálně problémových strojů. Díky silným hospodářským výsledkům z poslední doby však pro Boeing patrně nebude jejich uhrazení znamenat vážnější potíž.
Zákaz na několik týdnů. Letadla Boeing 737 MAX 8 a 9 nesmí do vzduchu |
Například právě Smartwings odhaduje náklady spojené s odstavením letadel na více než 100 milionů korun měsíčně. V loňském roce ale čistý zisk Boeingu poskočil o takřka čtvrtinu na v přepočtu bezmála 240 miliard korun. Každou jednu hodinu tak Boeing vydělával loni v čistém zhruba 27 milionů korun. Na potenciální náhradu měsíčních škod pro Smartwings tedy loni vydělal za každé zhruba čtyři hodiny.
...a pokud (což je významné pokud) by ostatní aerolinky měly v souvislosti s uzemněním problémových boeingů (celkem jich je po světě 371) škody na jedno letadlo v rozsahu Smartwings, platí, že Boeing loni na celkové měsíční škody všech přepravců spojené s odstávkou vydělával každých zhruba devět dní.
Trh věří, že uzemnění letadel bude jen přechodné. Navíc letecké společnosti nemají příliš na výběr. Kontrakty na letadla jsou dlouhodobé povahy, není jednoduché změnit „ze dne na den“ dodavatele. Plošné rušení objednávek boeingů leteckými přepravci je tak krajně nepravděpodobné.