130 let

Diskuze

PEŇÁS: S Jiráskem proti všem, nebo s Karlem do Francie

Jako dětského a pak i trochu staršího čtenáře Aloise Jiráska – a já té četby vůbec nelituju a chystám se k ní jednou vrátit – mě mrzelo, že můj oblíbený mistr nenapsal velký román o Karlu IV. Ono je vůbec zajímavé, že o něm nemáme žádnou dobrou beletrii. Knih o něm, dobrých i slátanin, je jistě dost, ale kvalitní literatura žádná. Mírně to zachraňuje Vrchlický s Nocí na Karlštejně, což je sice limonáda, ale aspoň něco. Pak je dobrá ta Nerudova pijácká báseň a já mám ještě rád zapomenutou smutnou hru Jiří Šotoly o sklonku Karlova života Cesta Karla IV. do Francie. Ale jinak myslím nic.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
RS

19. 5. 2016 16:59

I Jirasek opisoval. Ty slova Jana Sladkeho Koziny: Do roka a do dne budem stat pred ... vyslovil nejvyssi templar de Moley pri poprave na hranici v Parizi a proklel jak papeze Klementa tak i krale Filipa IV . Oba poslechli a zemreli jak jim de Moley kledba prikazala.

0 0
možnosti

J. Škodák

20. 5. 2016 9:24

Lomikar zemřel 2.listopadu 1696 a Koziny poslal našibenici 28.listopadu 1695,tedy nebylo to do roka a do dne.Máte pravdu Jirásek opisoval pověsti a ty pak použil, jak se mu to hodilo!

0 0
možnosti

18. 5. 2016 16:31

Ano. Jeto škoda. Zejména informace o Karlově nesmlouvavém boji s dorážejícími muslimy, by byly pro dnešní dobu inspirativní.

Muslimské No-Go zóny ve své milované Fancici by KAREL IV určitě nedopustil !

0 0
možnosti

18. 5. 2016 14:56

Ano, proti všem i všemu a cizákům, máme to v krvi, prostě z nouze cnost !

0 0
možnosti
AR

18. 5. 2016 8:47

Chci ještě dodat, že Jirásek se na dobu Karla IV. díval podobně jako profesor Zdeněk Nejedlý, poúnorový komunistický ministr školství. Ten totiž už za první republiky dobu Karla IV. záměrně přehlížel a vyzvedával Jiráskovy romány. Později napsal po válce brožuru "Komunisté dědici velkých tradic českého národa", kde za kladný vrchol našich dějin hodnotil Jana Husa a husitské období. Karla IV. hodnotil jen jako papežského krále. Proto ve školách doba Karla IV. se zmiňovala jen okrajově.

0 0
možnosti
MV

18. 5. 2016 8:14

Hledání bludné cesty, to je dobrý příměr, to by nám šlo. Žádné rady z ciziny a už vůbec ne od těch zrádných emigrantů. Žádné přebírání, vyzkoušených pravidel či zákonů, či jejich přizpůsobení našim podmínkám. Naše heslo zní: "My si to u nás dokur..... pěkně sami a né že ne.".

0 0
možnosti
AR

17. 5. 2016 18:38

Autor má pravdu. Jirásek nebyl ani historikem, ale romanopiscem. Nedbal moc ani na fakta z děl Frant. Palackého. Psal tak jak sám si představoval, že tomu tak bylo. Proto historickou pravdu v jeho dílech nutno hledat s lupou. Ale to už tak v románech bývá.

0 0
možnosti
MH

17. 5. 2016 18:31

Do Francie? Před 20 lety bych byl pro (víno, ženy, zpěv), teď už si tak jistý nejsem. No go zóny v mnoha městech po celé zemi, muslimská Marseille, hm, hm..

0 0
možnosti
JC

J. Cihelna

17. 5. 2016 16:15

Do Francie vstříc terorismu, anebo proti všem nelegálním migrantům. Já mám jasno.

0 0
možnosti

J. Škodák

17. 5. 2016 15:56

Krátce a jasně napsáno. Jirásek se sice už tak nečte,ale historické povědomí národa českého je fixováno na Jiráskovo pojetí dějin v jeho díle tak silně,že to významně ovlivňuje myšlení národa ještě dnes. Zvláště v době totality komunistické byl Jirásek zneužít k jedinému a správnému výkladu našich dějin tak,že se to národu zažralo pod kůží tak silně,že jaká koliv objektivní kritika Jirása je považovaná za útok na národ český a to pak nastupuje fanatismus,který je iracionální! Autor článku velmi dobře vystihl,kterak si to národ český v Evropě vždy sám pokazí a vinu potom hází na všechny kolem sebe:„Já nic,já muzikant!"Zde platí podobenství o můře a lampě,kterak můra letí za světlem,protože si myslí,že je to dobro a potom uhoří.

0 0
možnosti
MH

17. 5. 2016 18:33

O historii toho ale moc nevíte, že. Přesto hodnotíte Jiráska. Co přesně na něm kritizujete, abychom si to ujasnili??

0 0
možnosti
TK

17. 5. 2016 15:20

Jirásek napsal velmi dobrý román "Husitský král". Předpokládám, že po oslavách 1000 let sv. Václava, 700 let Karla IV bude následovat oslava, zřejmě Jiříkova volba českým králem, 600 let. Zcela fenomenální událost českých dějin, s gigantickým přesahem do současnosti.

0 0
možnosti
ŠA

Š. Apolen

18. 5. 2016 1:03

Ale nesmí se zapomínat na to, že Jirásek psal romány a nevydávat je jako komunisti za dokumenty. Dokonce husity vydávali za první české komunisty. Prý bojovali za sociální spravedlnost.

0 0
možnosti