Středa 11. prosince 2024, svátek má Dana
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

PETRÁČEK: V ráji sdílení. Elektrické koloběžky ukazují arogantní budoucnost

Názory

  6:00
Až bude lidstvo jezdit na kolech, vozítkách segway či elektrických koloběžkách, bude na světě ráj. Auta přestanou čmoudit, fasády vydrží déle čisté a lidé se na sebe budou usmívat. Takové představy o příštích časech nabízí ta nejpokrokovější levice. Anebo to až takový ráj nebude? Euforii krotí pravidelné zádrhele a spory.

Elektrické koloběžky Lime zaplavily Prahu. Většina uživatelů s nimi však jezdí po chodnících. foto:  František Vlček, MAFRA

Tu jde o cyklisty na pěších zónách: nárokují si po nich jezdit, ačkoliv jde o zóny výslovně pro pěší. Tu o vozítka segway: nárokují si chodníky, ačkoliv mají motory. Tu o elektrické koloběžky. Že se s nimi teď potýká centrum Prahy, na obecném principu nic nemění. Co se objeví v Praze, dříve či později zamíří i jinam.

Uživatelé koloběžek americké firmy Lime ukazují odvrácenou stranu bezemisní dopravy a sdílené ekonomiky. Jezdí po chodníku, ač ze zákona patří na ulici. Jezdí na nich, kdo chce, ač by měl mít platný řidičský průkaz. A hlavně: odstaví je (zaparkuje), kde chce, i uprostřed chodníku. Je to přece projev sdílené ekonomiky, symbol nového vztahu k výrobkům, které uživatel potřebuje jen dočasně, tedy i pokroku. Jenže sdílení není dobro samo o sobě, na jaké bývá pasováno. Člověk, jenž v Praze naráží (i doslova) na jedoucí či odstavené koloběžky, má spíše pocit, že vidí sdílenou neodpovědnost.

Řada lidí nechává koloběžky zaparkované na nevhodném místě.
Sdílené koloběžky si může kdokoliv za poplatek půjčit přes aplikaci.

Prahu zaplavily stovky koloběžek. Jezdci na nich porušují předpisy, jezdí po chodnících a parkují je kdekoliv

Budeme uživatele vzdělávat o přepravě na elektrických koloběžkách, řekl webu Lidovky.cz Ondřej Široký z českého zastoupení firmy Lime. Myslí to dobře, ale jakou šanci má vzdělávat ty, kteří jen jednou vyjedou po Praze? To je jako vzdělávat v péči o půdu rolníky, kteří ji nevlastní, jen sdílejí (pronajali si ji na pár let). Či jako vzdělávat ty, kteří nepěstují partnerské svazky, ale ženy sdílejí podle zásad volné lásky. 

Problém není v tom, že se prosazuje bezemisní doprava. Nastává, když si její uživatelé hrají vůči ostatním na nadřazená božstva. Okatě předvádějí světovost, oddanost sdílené ekonomice a nárokují si privilegia, aniž by jim došlo, že jiní to vnímají jako aroganci dobra.