Pátek 20. května 2022, svátek má Zbyšek
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Sleva a sleva. Vláda omezuje i rozšiřuje zlevněné jízdné

Názory

  17:56
Když vláda Andreje Babiš zavedla na podzim roku 2018 masivní slevy na jízdném, část opozice jí to vyčítala jako populismus a projídání peněz na nutné investice do dopravy či jako zbytečné zadlužování a tvrdila, že se mají zrušit. Před volbami už ovšem většina tehdejší opozice kritiku zmírnila a včera se rozhodla slevy jen omezit.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek foto: František VlčekMAFRA

Důvod je jasný. Zrušení slev na vlaky a autobusy, které platí pro děti a studenty do 26 a pro seniory od 65 let, není populární. Vláda, která se chlubí tím, že chce šetřit, ale nechce být nepopulární a to dokonce ani v době, kdy je u moci jen krátce, si může říci, že do voleb se na to zapomene. V Česku se ale nezapomene, protože nějaké volby jsou tu prakticky pořád. 

Povinné očkování v Česku nebude. Fialova vláda plán předchůdců zrušila, snížila i slevu na jízdném pro studenty

Do konce volebního období této vlády se bude volit každý rok. První rok bez voleb bude až v roce 2027. Pak se ovšem nepopulární opatření těžko přijímá. Takže dotace na dopravu se nakonec jen sníží. Ze 75 na 50 procent, což fakticky znamená zdvojnásobení jízdného, které studenti a senioři zaplatí z vlastní peněženky. Což není vůbec málo. Na druhou stranu ovšem zůstanou slevy pro invalidy, a dokonce se rozšíří na další skupinu invalidů a také na některé děti.

Zda je takový výsledek dobře, či špatně, to závisí na úhlu pohledu. Na jednu stranu jsou vysoké slevy samozřejmě do určité míry plýtváním, protože je využívají i ti, kteří jsou bohatí či jsou součástí bohatších rodin, a nepotřebují je, na druhou stranu podpora mobility a zvýhodnění jízdy vlaky a autobusy oproti autům má z mnoha důvodů smysl. A pro invalidy i rodiny s více dětmi je sleva důležitá. 

Každopádně ale vládou schválený návrh neznamená příliš snížení schodku státního rozpočtu, což je jeden z hlavních cílů nového kabinetu. Ministr dopravy Martin Kupka sice prohlásil, že díky návrhu se ušetří 1,8 miliardy korun, ale to náš bilionový rozpočet s loňským schodkem skoro 420 miliard nespasí. Ušetřená suma navíc závisí na tom, jak moc budou lidé jezdit, a tak nakonec může být výrazně nižší, nebo dokonce nulová. Marek Hudema

Autor:

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

Pro všechny šťastné andílky: Nenechte si ujít testování s Havlíkovou apotékou
Pro všechny šťastné andílky: Nenechte si ujít testování s Havlíkovou apotékou

Trápí vaše miminko opruzeniny, odřeniny od plenek, zarudlá místa, ekzémy a suchá pokožka po koupeli? Otestujte s námi zdarma léčivou mast od...

Mohlo by vás zajímat