Počty mrtvých na silnicích už zase řadu měsíců rostou. Nový silniční zákon ta jatka zmírnil jen nakrátko. Dopravní odborníci i politici si lámou hlavu, co s tím. Ministr Řebíček se ujal („Konec „finty“ pro řidiče“, LN 10.9.) delší dobu diskutovaného nápadu, aby čerství řidiči s minimem zkušeností by přicházeli o řidičský průkaz už po ztrátě deseti bodů. Mělo by je to vést k opatrnější jízdě.
S tím se dá jistě souhlasit. Ovšem, co potom má znamenat další návrh, totiž zvýšit počet bodů pro ostatní řidiče na osmnáct? Slyšel jsem pravda argument, že 12 bodů je málo, že to řidiče stresuje a že pak dělají za volantem chyby. Takže 12 bodů stresuje a 10 bodů stresovat nebude? Ani když nový (a zároveň většinou i mladý) řidič zákonitě podléhá stresu více než ten zkušený?
Za rok platnosti bodového systému plný počet trestných bodů získalo a tedy (na pouhý jeden rok) o řidičský průkaz přišlo něco přes tisíc řidičů. Z mnohamiliónové řidičské obce je to nepatrný zlomek promile. To rozhodně neukazuje, že by současný bodový systém byl příliš tvrdý. Spíše naopak. Ty rostoucí hromady mrtvých přímo volají po přitvrzení, po zpřísnění podmínek.
Normálně uvažujícímu člověku je to naprosto zřejmé. Motoristické organizace, jako je třeba Ústřední automotoklub ČR, radí k rozvaze a opatrnému postupu. Tím podivněji se jeví tlaky na další změkčování zákona. Vrcholem absurdity pak je vznik poslanecké iniciativy, jejíž jeden člen byl chycen za volantem s alkoholem v krvi. I to naznačuje, odkud možná vítr fouká. Slušný automobilista rozhodně 18 bodů nepotřebuje. Z toho lze logicky odvodit, komu či čemu má tohle změkčení prospět. Větší ochraně lidských životů jistě ne.