Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

WEISS: Data na prodej

Názory

  8:01
Televize veřejné služby při volbách obvykle investovala do dvou mimořádných položek: do bizarních studiových kulis na jedno použití, v nichž vynikne hvězdné charisma jejích moderátorů, a do exit pollu – průzkumu chování voličů prováděného při odchodu z volebních místností. Letos zbyly peníze jen na to první, takže se už nikdy nedozvíme, třeba z jakých sociálních vrstev pocházejí voliči jednotlivých kandidátů a jak se rozhodovali.

Na průzkum mezi voliči odcházejícími z volební místnosti nezbyly peníze foto: Dalibor Glück, MAFRA

Exit poll při sněmovních volbách v roce 2010 ukázal, že celých 34 procent voličů se rozhodovalo až v posledních dvou týdnech před volbami. Pokud to tentokrát bylo podobné a vezmeme-li navíc v úvahu, že s přímou volbou prezidenta neměl nikdo zkušenost, mohli bychom mít pochopení pro těžkou situaci průzkumníků veřejného mínění, z nichž se stali otloukánci prvního kola voleb. Mohli bychom mít, kdyby...

Kdyby z politických kuloárů neprosakovaly neověřitelné informace, že jednotlivé týmy kandidátů měly k dispozici údaje přesnější. A dělaly je i některé z agentur, od nichž pocházejí zveřejňované průzkumy. Proč je to důležité? Průzkumy, jež mají postoje veřejnosti měřit, svým zveřejněním tyto postoje také ovlivňují. Zajímavé je, že sázkařský byznys, jenž se netěší zrovna skvělé reputaci, se nastavením kurzů strefoval do výsledku lépe. Potřebuje se strefit, aby vydělal. Že by renomované agentury vydělávaly na něčem jiném než na přesném odhadu?

Autor: