Vůbec nejnebezpečnějším místem v Praze je z pohledu chodců okolí tramvajové zastávky Biskupcova na Žižkově, tedy ulice Jana Želivského. V roce 2013 tam došlo celkem k 11 nehodám. "Žádná z nich nebyla naštěstí smrtelná, přesto situace bezpečnosti chodců není na území Prahy 3 uspokojivá," připustil Ondřej Rut, zástupce starosty Prahy 3.
Městská část už ale podle něj na zlepšení pracuje. Studie ke zklidnění a zvýšení bezpečnosti celé ulice Jana Želivského se zpracovává. Hotová bude v létě. Poté začne příprava stavebních prací. Jak Rut dodal, peníze na to radnice vyčlenila. "Tento rok investuje Praha 3 do bezpečnosti chodců okolo 18 milionů korun," uvedl.
Už letos v létě se z těchto peněz opraví například křižovatka u Olšanského náměstí (Táboritská/Ondříčkova), která se též umístila v žebříčku nejnebezpečnějších míst - na čtvrté příčce.
Nebezpeční cyklisté
Stálicemi v žebříčku střetů s chodci jsou frekventovaná místa v centru města. Například v ulici Na Příkopě byli loni zraněni čtyři chodci. Zajímavé v tomto případě je, že za polovinu zranění mohou cyklisté, kteří podle policie v ulici plné turistů jeli nebezpečně rychle. Pozor by si chodci měli dát i při přecházení ulice Ječná u tramvajové zastávky Štěpánská nebo u Novotného lávky na Smetanově nábřeží. Loni na obou místech došlo ke třem střetům.
10 let potéStatistika roku 2013:
Chodci sami zavinili 257 nehod. Pro srovnání - rok 2003:
Chodci sami zavinili 454 nehod. Za výrazným poklesem stojí i změna zákona, podle které se postupně navyšovala výše hmotné škody, do které není třeba hlásit dopravní nehodu policii. |
Nebezpečné jsou podle mapy Technické správy komunikací také na sebe navazující ulice Vrážská a Radotínská na jihu města. Jan Martínek, vedoucí oddělení dopravy Prahy 16, serveru Lidovky.cz řekl, že radnice o problémech neví, ale prověří to. Dopravní situaci v tomto úseku se však snaží vyřešit už déle.
Doplácí na měřenou Strakonickou
Problémem je, že ulice využívají řidiči, kteří se chtějí vyhnout frekventované Strakonické. Na ní je místy snížená rychlost a navíc je tam instalováno i měření rychlosti. "Využijí proto Radotínskou, kudy mohou jet rychleji a kontrola rychlosti tu téměř neprobíhá," vysvětlil Martínek.
Dodal, že navíc ve většině ulice chybí chodník. "Pro chodce je pak nejvíce nebezpečné místo v prostoru vyústění Radotínské do křižovatky s ulicí Starochuchelská v blízkosti nebezpečného železničního přejezdu. V tomto místě chce magistrát vybudovat nadjezd, ale zatím situaci neřeší," shrnul situaci šéf dopravního oddělení.
Rušno v Letňanech a na Jižním Městě
V mapě nehodovosti chodců je jako problematický označen i dlouhý úsek v Letňanech. Jak upřesnila radnice, jedná se o část ulice Tupolevova, která byla donedávna velmi nepřehledná, široká a nebezpečná. "I když na ní byly přechody pro chodce přehledné, auta jezdila ve dvou pruzích (které nebyly vyznačeny), a tak bylo přecházení nebezpečné a k několika nehodám došlo," potvrdila mluvčí radnice Hana Saitzová.
ČTĚTE TAKÉ: |
Jak dodala, silnici už ale město upravilo. Auta jezdí jedním pruhem v obou směrech a nově vznikl pruh pro cyklisty a místy i pro autobusy. U sousedící základní školy pak hlídkují každé ráno a odpoledne městští strážníci.
Problémy jsou také ve dvou ulicích na Jižním Městě. Konkrétně v ulicích Roztylská a Opatovská. Praha 11 se však nebezpečnými úseky zřejmě nezabývá. Po dotazu severu Lidovky.cz přehrál vedoucí dopravního oddělení Martin Janda odpovědnost na dopravní odbor magistrátu.