18. července 2017 6:00 Lidovky.cz > Zprávy > Noviny

Benzin v Česku je lepší než jinde v Evropě. Řidiči ale lepší kvalitě příliš nevěří

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Čerpací stanice. Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Čerpací stanice. Ilustrační foto. | foto: Shutterstock

PRAHA Motor nějak netáhne? Má nečekaně větší spotřebu? Častá podezření řidičů z natankování nekvalitního paliva nemusí být v poslední době tou pravou příčinou potíží. Podíl nekvalitních vzorků, které odebrali inspektoři České obchodní inspekce (ČOI), klesá. Je dokonce nejnižší za posledních 15 sledovaných let a dostal se pod průměrnou míru „závadovosti“ v Evropě.

Za vše vypovídají nejaktuálnější dostupné údaje: českých 1,1 procenta nevyhovujících vzorků ze všech za rok odebraných pohonných hmot proti průměrným 1,8 procenta v Evropské unii. U benzinu je rozdíl ještě markantnější – 0,7 procenta versus 2,7 procenta.

O něco hůře dopadla nafta, která je podle údajů European Environment Agency jinde v Evropě přece jen o něco kvalitnější. Je to však dáno i tím, že v Česku se v naftě kontroluje víc parametrů než za hranicemi.

„Na základě výsledků kontrol ČOI došlo během posledních 15 let k výraznému zlepšení kvality pohonných hmot. Přesto se i nadále objevují odchylky závažnějšího charakteru,“ uvádí mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Zásadní vliv na menší výskyt nekvalitního paliva má podle něj zveřejňování konkrétních problematických benzinek v posledních čtyřech letech. Taková negativní reklama, spojená s výrazným úbytkem zákazníků, je pro pumpaře větší hrozbou než pokuty, byť někdy dosahují až několika set tisíc korun.

Řidiči ale často lepší kvalitě příliš nevěří. „Začal jsem tankovat u levnější pumpy a hned to bylo znát na výkonu motoru. V servisu ale nic nenašli, prý mám častěji měnit vzduchový filtr nebo kupovat paliva bez příměsi biosložky,“ kroutí hlavou Plzeňan Michal Man, který denně dojíždí do Prahy.

Podíl biosložek v základním benzinu a naftě ČOI kontroluje také a překročení normy (maximálně sedm procent oleje v litru nafty a pět procent lihu v Naturalu 95) není časté. Díky zavedení elektronické evidence přeshraničního obchodu s oleji výrazně klesly i případy pančování nafty.

Lepší míra kvality však neznamená, že riziko poškození motoru zmizelo úplně. Největší podíl na zjištěných závadách však mají případy, jako je nedodržení bodu vzplanutí u nafty, které většinou nemají na chod motoru zásadní vliv.

  • 0Diskuse




Najdete na Lidovky.cz