Úterý 7. května 2024, svátek má Stanislav
130 let

Lidovky.cz

Třicet procent obsahu košíku neplánujete koupit

Česko

PRAHA Když jdete do supermarketu, plánujete většinou koupit jen 70 procent ze skutečně zakoupených položek. O nákupu zbylých třiceti procent se většinou rozhodnete až na místě, a to podle reklamních akcí, slev a dobrých cen, popřípadě podle toho, jak moc vás zaujala a jak se vám líbí nějaká nabídka. Uvádí to výzkum „POP očima veřejnosti“, zpracovaný ve spolupráci organizace Popai Central Europe a výzkumné agentury Ipsos-Tambor. Výzkum se věnuje vlivu takzvaných POP materiálů (letáků, reklamních stojanů, poutačů a cedulí v místě prodeje) na nákupní rozhodování české veřejnosti. Projekt byl realizován během loňského roku a prezentován veřejnosti koncem prosince.

Více než polovina českých spotřebitelů tvrdí, že takzvané POP materiály (reklamní stojany, poutače a cedule v místě prodeje) jsou důležité při rozhodování o koupi výrobku, neboť vzbuzují zájem o produkt. Zhruba tři čtvrtiny spotřebitelů prý začalo vnímat konkrétní značku lépe poté, co vidělo nějaký její propagační materiál. Jedním z typů POP materiálů „nové generace“ jsou televizní obrazovky či interaktivní totemy. Podle výzkumu je už zaznamenala víc než polovina spotřebitelů, a to především v hypermarketech, v obchodech s elektronikou a v lékárnách. Oblíbeným prostředkem komunikace v obchodech jsou také ochutnávky, které podle výzkumu hodně ovlivňují volbu spotřebitelů hlavně při nákupu nových produktů.

Při „spatření“ POP se spotřebiteli podvědomě vybavuje, že jde buď o slevu nebo novinku. „POP materiály mají prokazatelnou funkci jako připomínka chtěného, tedy že připomenou spotřebitelům v prodejně něco, co chtějí. Vyvolávají ale rovněž novou touhu nebo novou potřebu,“ uvádějí tvůrci výzkumu s tím, že největší část neplánovaných nákupů tvoří cukrovinky a nápoje, k nejčastěji plánovaným položkám patří mléčné výrobky (jogurty, mléko sýry, máslo) a ingredience pro přípravu oběda či večeře.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!