• Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Třicet procent obsahu košíku neplánujete koupit

Česko

PRAHA Když jdete do supermarketu, plánujete většinou koupit jen 70 procent ze skutečně zakoupených položek. O nákupu zbylých třiceti procent se většinou rozhodnete až na místě, a to podle reklamních akcí, slev a dobrých cen, popřípadě podle toho, jak moc vás zaujala a jak se vám líbí nějaká nabídka. Uvádí to výzkum „POP očima veřejnosti“, zpracovaný ve spolupráci organizace Popai Central Europe a výzkumné agentury Ipsos-Tambor. Výzkum se věnuje vlivu takzvaných POP materiálů (letáků, reklamních stojanů, poutačů a cedulí v místě prodeje) na nákupní rozhodování české veřejnosti. Projekt byl realizován během loňského roku a prezentován veřejnosti koncem prosince.

Více než polovina českých spotřebitelů tvrdí, že takzvané POP materiály (reklamní stojany, poutače a cedule v místě prodeje) jsou důležité při rozhodování o koupi výrobku, neboť vzbuzují zájem o produkt. Zhruba tři čtvrtiny spotřebitelů prý začalo vnímat konkrétní značku lépe poté, co vidělo nějaký její propagační materiál. Jedním z typů POP materiálů „nové generace“ jsou televizní obrazovky či interaktivní totemy. Podle výzkumu je už zaznamenala víc než polovina spotřebitelů, a to především v hypermarketech, v obchodech s elektronikou a v lékárnách. Oblíbeným prostředkem komunikace v obchodech jsou také ochutnávky, které podle výzkumu hodně ovlivňují volbu spotřebitelů hlavně při nákupu nových produktů.

Při „spatření“ POP se spotřebiteli podvědomě vybavuje, že jde buď o slevu nebo novinku. „POP materiály mají prokazatelnou funkci jako připomínka chtěného, tedy že připomenou spotřebitelům v prodejně něco, co chtějí. Vyvolávají ale rovněž novou touhu nebo novou potřebu,“ uvádějí tvůrci výzkumu s tím, že největší část neplánovaných nákupů tvoří cukrovinky a nápoje, k nejčastěji plánovaným položkám patří mléčné výrobky (jogurty, mléko sýry, máslo) a ingredience pro přípravu oběda či večeře.

Autor: