Sobota 4. května 2024, svátek má Květoslav
130 let

Lidovky.cz

Letní kolaps na D1? Třetina dálnice je v opravě, ministr slibuje ‚lidštější‘ čekání v kolonách a vodu

Česko

  5:00
PRAHA - Po střechu napěchovaná auta se vydají o posledním červnovém víkendu na cestu k moři nebo „jen“ na chalupu. Řada posádek bude mít jedno společné – pojede po D1, kde budou v létě mezi Prahou a Brnem probíhat opravy na 65 kilometrech, tedy zhruba třetině nejvytíženější tuzemské dálnice. Problém nastane ve chvíli, kdy nějaký z minimálně sedmi zúžených úseků zablokuje nehoda.

Dlouhé kolony se tvořily na dálnici D1 ve směru z Prahy do Brna. Dopravní zácpy jsou u zúžení u Zruče nad Sázavou a u Humpolce. Cesta se tak může protáhnout až o 2,5 hodiny. foto: ČTK

Lidé v rozpálených autech často netuší, co se děje a kdy se ze stojící kolony dostanou ven.

Na D1 se srazila nákladní auta. Dálnice čtyři hodiny stála, provoz už je obnoven

„Chci, aby se bezprostředně dozvěděli, jak dlouho může situace trvat a co se bude dít,“ říká v rozhovoru pro LN ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). Rád by čekání na D1 „zlidštil“ a dal cestujícím na vědomí, že silničáři jsou s nimi. Hovoří například o ještě intenzivnějším informování o dopravě v soukromých i veřejnoprávních rádiích, aby měli řidiči víc šancí se zácpě vyhnout.

„Líbilo by se mi, abychom lidem, kteří zůstanou v koloně, mohli rozvážet na motorkách vodu,“ líčí ministr další plán, který je ale podle něj zatím ve fázi příprav.

Vedle pěti modernizovaných úseků (52 kilometrů) stihne omezení motoristy ještě na dvou místech, kde bude probíhat rekonstrukce vozovky. Konkrétně půjde o necelých devět kilometrů dálnice u Průhonic na okraji Prahy a více než čtyřkilometrový úsek na obchvatu Brna.

D1 kolabovala kvůli americkým konvojům, některé byly zastaveny. ‚Je to krizová situace,‘ řekl Babiš

Komplikace navíc může způsobit i pravidelná údržba (sekání trávy, čištění povrchu) či opravy po nehodách. Řidiči by se tak měli obrnit trpělivostí, neboť je dost možná čekají stejné kolony jako koncem května, kdy republikou projížděl konvoj americké armády.

„Stále trváme na tom, že až na výjimečné momenty, kdy měníme dopravní režim v rámci etap modernizačních kroků, se na D1 jezdí ve dvou pruzích v obou směrech. V místech modernizace – a to řidiči dobře vědí – jsou pruhy sice užší a je v nich omezená rychlost na 80 km/h, ale v okamžiku, kdy se zipuje, řidiči se věnují řízení, dodržují rychlost a rozestupy, se jezdí plynule,“ řekl LN mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl. V takovém případě podle něj může nastat zdržení, nikoliv však kolapsový stav.

Rozhovor s ministrem dopravy Vladimírem Kremlíkem k situaci na českých dálnicích najdete v pátečním vydání LN.