Co s tím?
Co se stíhačkami? Nechápu, kde se v jinak solidních Švédech a Britech bere ta drzost vyskakovat, to že pokutu za podivné získávání zakázek BAe dostal, je fakt, pak by měl pro to, aby si zachoval tvář a noblesu s cenou jít dolů a to dost premiér se patrně spletl, protože Gripen tankovat za letu umí, protože na toto téma měli naši piloti přeci cvičení Co se týká doletu tak je fakt, že Gripen je na tom hůře než Falcon budeme li srovnávat oba letouny bez tankování za letu.
Nosnost letadel je také rozdílná.
U Gripenu je přibližně 5,5t pokud počítám Hmotnost (prázdný): 5 700 kg, Hmotnost (naložen): 8 500 kg, Maximální vzletová hmotnost: 14 000 kg
U F-16 je přibližně 4,9 pokud počítám Hmotnost prázdného stroje: 8272 kg, Vzletová hmotnost: 12 003 kg, Maximální vzletová hmotnost: 16 875 kg.
Ale co je také důležité je to, co se týká konstrukce, každý konstruktér řekne, že jaké koliv modernizace a úpravy mají své limity, které pokud budete chtít překročit, budou neúměrně drahé. A ty limity jsou dány dobou vzniku konstrukce.
F-16, i když je to krásné letadlo má svůj první vzlet datován rokem patrně 1974 dle zdrojů Oproti tomu (Jas-39) Gripen je mladší jeho první let 9.12 1988, takže jeho konstrukce je také ovlivněna dobou vzniku a proto i limity modernizace jsou jinde. A pokud se někdy zúčastní bojových konfliktů, pomůže to také při úpravách
Je fakt, že naši piloti jsou na tento stroj už zvyklí a byla by škoda v jejich užívání nepokračovat i z důvodu ekonomického, protože přeškolování na zcela jiný typ letounu je drahé.
Manévrovatelnost je u obou také skvělá a to díky druhu řízení u F-16 to předvedli Izraelci i Američané mnohokrát během bojových misí. Ale je pravdou že se nikdy bojově nesetkali s moderními stroji ruské provenience zejména Su-27 a jejich modifikacích a obávám se, že tam by neměl ani jeden ze strojů moc šancí
Nepamatuji se, že by na nějaké letecké přehlídce například v Hradci Králové či jinde zkusili udělat a to byť jen z recese cvičný manévrový souboj. Četl jsem v jedné knize o letadlech, že k tomu došlo snad jen jednou a to v Austrálii při přátelském setkání F-18 a Su-27 a i to dopadlo dost jednoznačně.
Pokud však bude naše republika muset vyhlásit veřejnou soutěž o to, kdo získá zakázku na nákup stíhaček pro naše letectvo, bude zajímavé sledovat jak se do bude vyvíjet. Favorizováni jistě budou USA, protože ti mají zde partnerský podnik Aero Vodochody, ale na druhou stranu je pravda že nám toto partnerství nepomohlo ani při jediném obchodu v zahraničí na prodej L-159, prý dokonce naopak Pokud se přihlásí do soutěže Francouzi s Rafale B a C, tak to hodně zamíchá kartami, protože jde o letoun naprosto jiné koncepce a kategorie, jehož konkurentem je Eurofighter. Zde figuruje BAE, stejně jak u Gripenů, lze předpokládat že na nákup Eurofighterů bude tlačit EU Ale je pravda, že vývoj Eurofighteru se strašně vlekl.
Je škoda že se do tendru patrně nepřihlásí Rusko se Su-35 protože to by byl technologický skok někam naprosto jinam z čistě technického hlediska tento stroj nemá konkurenci. Ale patně by to bylo politicky neúnosné a spousta lidí by asi padlo do komatu.
Důležitým faktorem bude i to co to přinese našemu průmyslu? Nejlepší by bylo, pokud by se letouny montovali zde, dalo by to práci mnoha lidem jak při výrobě, tak při opravách.