Sobota 11. května 2024, svátek má Svatava
130 let

Lidovky.cz

Je Islámský stát největší hrozbou dnešního světa? Ptejte se arabisty Ondřeje Beránka

Extremisté z radikálního sunnitského hnutí Islámský stát (na snímku Čečenec...

PRÁVĚ MŮŽETE POKLÁDAT SVÉ OTÁZKY

Tento týden je tomu přesně rok, kdy severní Irák podlehl triumfálnímu tažení sunnitských extremistů a nad jeho metropolí Mosulem zavlála černá vlajka džihádu. Al-Káida, někdejší hvězda globálního terorismu, pohasla a titulní stránky novin zaplnila čtyři písmena: ISIS, Islámský stát v Iráku a Sýrii. Od té doby z nich tato zkratka nezmizela. Tyranie ozbrojených extremistů v Iráku a Sýrii trvá a snaha ji zlomit je zatím marná. Teroristické výboje džihádistů navíc zasahují daleko za hranice Blízkého východu - včetně Evropy. Jde Islámskému státu skutečně o víru, jak deklaruje jeho propaganda, nebo jsou na prvním místě moc a peníze? Z čeho pramení nechvalně proslulá krutost džihádistů? Proč se je ani po měsících intenzivní vojenské kampaně nedaří porazit? A jak velké nebezpečí Islámský stát představuje - ať už pro blízkovýchodní region, nebo celý svět, včetně Česka? Arabista Ondřej Beránek je ředitelem Orientálního ústavu Akademie věd ČR a odborníkem na problematiku radikálního islámu. Na dotazy čtenářů serveru Lidovky.cz bude odpovídat on-line ve čtvrtek od 13 hodin.

položených otázek: 52 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (11.6.2015 8:50) Tomáš Kotas
Přeji dobrý den, chtěl bych se zeptat zda je vůbec šance porazit ISIS. Jak to tak sleduji tak když měli být na lopatkách, tak najednou zase vedli ofenzívu a celkově to vypadá jako běh na hodně dlouhou trať. A ač by to bylo nejspíše nereálné tak byla by možnost uprchlíky vyzvednuté na moři hned odvážet zpět odkud vypluli? Už jenom z důvodu zvětšujícího se počtu uprchlíků a také kvůli hrozby propašování většího počtu mučedníků z ISIS do Evropy. Děkuji.
Ondřej Beránek: (11.6.2015 13:42)
Ta šance určitě je – vyžadovalo by to ale koordinované úsilí hlavních regionálních (hlavně Turecko, Írán, Saúdská Arábie) a světových mocností (hlavně USA, Rusko). Každý z nich má ale své vlastní zájmy. K poražení je nutné pochopit reálie v Iráku a Sýrie a to, čím si tyto země v posledním půlstoletí prošly. Chce to trochu mentálního úsilí, na které ale zpravidla nezbývá čas. Ad uprchlíci: ano, část odpovědi je jistě v tom, aby se ta situace řešila ještě předtím, než na těch lodích doplují k břehům Evropy. Nepochybujte o tom, že většina oněch uprchlíků opravdu utíká z vážných existenčních důvodů a jejich osudy jsou velmi tragické.
OTÁZKA (11.6.2015 8:37) mudra
Arabistům příliš nevěřím. Většina z nich má tendenci skutečnost malovat růžověji, než je pravda. Přesto se zeptám - abych si tuto zkušenost potvrdil nebo oslabil - vede korán skutečně k pokojnému soužití lidí, když je v něm tolik výzev k násilí? Například v jedné ze súr se píše: "Když se setkáte s nevěřícími, udeřte je do šíje a až jim způsobíte úplnou porážku, pevně je spoutejte."
Ondřej Beránek: (11.6.2015 13:41)
Vaše vnímání arabistů (či možná spíše islamologů – arabistika je přece jen především filologický obor) je troufám si tvrdit mylné. Kolik jich znáte nebo s kolika z nich jste hovořil? Naším úkolem není věci malovat na růžovo ani na černo. V ideálním případě bychom měli věci umět nezaujatě analyzovat a dodávat jim řádný kontext. Ano, máte pravdu: s Koránem (stejně jako se všemi texty) můžete zacházet dvojím způsobem: doslovným (jak to činí například příslušníci ISISu či Vy v případě zmíněného chápání verše z Koránu), nebo takovým, který bere v potaz mnohem širší historický a teologický kontext. Takže zatímco ISIS si tento verš bere jako jasné ospravedlnění vraždy nevěřícího, tak jiní muslimové (třeba studovaní v islímské teologii či právu) Vám řeknou, že se jedná jednak o špatný překlad, neboť v originále je to zasazeno do bojového kontextu (když v boji potkáte nevěřícího...), a hlavně že nesmíte hledět pouze na doslovný význam jednoho verše, ale ducha celého textu. No a pak samozřejmě existují (zcela většinoví) věřící, kterým je to buď jedno (tak daleko se při četbě Koránu nedostali), nebo nevědí, co si o takovém verši myslet a k jeho výkladu potřebují znalce. A znalec buď pochází z normálního prostředí, takže to vyloží tím druhým způsobem, anebo je třeba ve službách nějaké radikální organizace, pak to vyloží doslovně. Závěr: Korán sám o sobě nevede (ani nemůže) k pokojnému soužití lidí ani k jejich vzájemnému zabíjení. Bible nic takového také neumí. Bavíme se o interpretacích jednotlivých lidí, kteří s textem nakládají podle velmi složité směsice sociálních, politických a dalších faktorů. Závěr I: arabisté nejsou speciální živočišný druh. Závěr II: slovy klasika, nevěřte nikomu, komu je přes deset...
OTÁZKA (11.6.2015 8:30) Pigi
proč mezinárodní koalice nezaútočí a nezničí je ? nejlepší by bylo všechny fanatiky shromáždit v jednom státe a pak tam hodit atomovku, a bude klid od terorizmu minim.na 100 let myslím, že tak to i dopadne - až se IS zvětší tak ho USA srovnají se zemí...
Ondřej Beránek: (11.6.2015 13:35)
Už jsem to psal dříve, bohužel se nejedná o uzavřenou množinu radikálů. S prodlužováním nejrůznějších konfliktů od Libye přes Egypt až po Filipíny jejich počet roste. Takže byť se to může zdát lákavé, odpověď v jejich jednorázové likvidaci nespočívá. “Terorismus” v nejrůznějších podobách mezi lidmi vždy existoval, existuje a existovat bude. Zbývá tak jedině snaha jednak zadržovat jeho možné dopady a pak – možná především – snažit se potírat podmínky, které k němu vedou. Ale nebuďme idealisty, ani jedno není vůbec jednoduché.
OTÁZKA (11.6.2015 8:17) Miroslav Košťál
Pane Beránku, často se mluví o tom, že Islám je náboženstvím míru. Jenže není to vlastně tak, že Mohamed sice zakázal věřícím bojovat mezi sebou, ale naopak je ujistil, že kdo se vydá šířit Islám se zbraní v ruce mezi nevěřící, bude odměněn buď na tomto světě vítězstvím a kořistí anebo ho na onom světě přivítají hurisky? V médiích se občas klade rovnítko mezi výboje Islámu a křižácká tažení křesťanů, Jenže není rozdíl právě v tom, že Kristus přikazuje milovat bližního jaksi bez přívlastků, zatímco Mohamed ty své ovečky posílá zabíjet nevěřící?
Ondřej Beránek: (11.6.2015 13:33)
Nejsem apologet islámu – různá bezpečnostní rizika spojená s některými jeho vyznavači jsou v současnosti velmi vážná. Můžu Vám ale popsat některé své zkušenosti: v životě jsem mluvil možná s tisícy muslimů v desítce muslimských zemí. Ne všichni byli samozřejmě extrémně přátelští, ale pro naprostou většinu z nich islám opravdu znamená náboženství míru. Nikdo z nich neměl v úmyslu jako ovečka vytáhnout do boje proti nevěřícím. Řada z nich byla velmi pohostinná. Samozřejmě, mnozí byli přesvědčeni o tom, že jejich víra je ta pravá a ostatní jsou pomýlení (ale koneckonců které z velkých náboženství je na tom jinak?). No a pak samozřejmě existuje ta část lidí, kteří jsou přesvědčeni o tom, že na světě vládne nespravedlnost, a v islámu hledají odpovědi a případně ospravedlnění vlastního násilí. Tito lidé jsou velmi různí a pocházejí z naprosto odlišného prostředí – mohli v občanské válce v Alžírsku přijít o většinu příbuzných, nebo po náletu amerického dronu v Afghánistánu či Jemenu ztratit děti, mohli si projít mučením ve vězeních “sekulárních” států (Sýrie, Irák, atp.) za to, že byli nábožensky orientovaní, nebo mohli k podobnému závěru dojít pouze a jenom díky sledování různých videí na internetu s plamennými kázáními proti Západu, který v mnoha částech světa “zabíjí muslimské děti”. Součástí toho příběhu je pak také to, že mnozí muslimští duchovní tyto radikály varují před násilím a třeba aktivity ISISu jednoznačně odsuzují. A jiní duchovní je samozřejmě označí za správné a náboženský legitimní. Ve všech náboženských, ideologických a podobných textech tak najdete pasáže, které když chcete, tak vybízejí k milosrdenství, stejně jako ty, které můžete použít jako podepření k násilí. Neřekl bych, že v tomto islám nějak vyniká. V posledních desetiletích muslimské oblasti ale vynikají množstvím sociálních konfliktů a válek.
OTÁZKA (11.6.2015 8:27) Jiří Šrámek
Proč náboženskému šílenství propadají pohříchu i ti,co delší dobu žili v Evropě?Není přece tak těžké pochopit,že nějaká božstva neexistují!
Ondřej Beránek: (11.6.2015 13:30)
Má to co dělat s pocitem vykořenění a vyčlenění mnohých lidí v dnešní Evropě. Situace v Sýrii a Iráku tak pouze nabízí jeden z možných ventilů. Navíc nezapomínejte, že víra, že žádná božstva neexistují, je ve světě (ale I leckde v Evropě!) zcela menšinová.
OTÁZKA (11.6.2015 8:40) Jan Novák
Pane Beránku, nepřijdete si jako kolaborant s nepřátelským režimem? V médiích pod souhrnným pojmem arabista vystupují hlavně obhájci Islámu snažící se integrovat Islám do evropské kultury. Myslíte že vlna znásilňování žen ve Švédsku je kulturní obohacení které by bylo vhodné i pro ČR ?
Ondřej Beránek: (11.6.2015 13:29)
Upřímně nevím, v čem by mé kolaboranství mělo spočívat. Máte na mysli něco konkrétního? Usuzujete tak z toho, že tu dnes odpovídám na věci související s ISISem? Nebo jste četl moji knihu o dějinách Saúdské Arábie, v níž popisuju salafitský islám a rizika s ním spojená, a našel v ní něco kolaborantského? Nebo snad v té o islámské charitě, v níž upozorňuju na nebezpečí propojení organizací jako je Muslimské bratrstvo na charitativní organizace? Nebo snad ono kolaboranství spočívá v tom, že tu a tam přeložím nějaký středověký arabský filosofický spis nebo moderní arabskou beletrii? Nepleťe si obhajobu islámu se střízlivým vyvracením nesmyslů či studiem blízkovýchodních dějin nebo arabského písemnictví. A ne, vlna znásilňování není kulturní obohacení – někdy jsem někde tvrdil opak? Jak to souvisí s tím, co dělám? A otočme to: vy si myslíte, že paušální označování třeba muslimů z terorismu je smysluplné pro veřejnou debatu v ČR? Nebo že počet drogově závislých, kteří polehávají po veřejných prostranstvích třeba Prahy, je dokladem morální nadvlády Západu?
OTÁZKA (11.6.2015 9:01) Karol Kolomann
Je vlna utečencov súčasťou politiku IS ?
Ondřej Beránek: (11.6.2015 13:25)
Pochopitelně je v zájmu ISISu, aby lidé, kteří s ním nesouhlasí, zmizeli – když je nestihne zavraždit, útěk k tomu slouží stejně tak dobře. A pokud to navíc dál destabilizuje Evropu, které se s tím momentálně vůbec neumí vypořádat, a pokud to povede k paralelnímu nárůstu islamofobie a fandění ISISu (tyto věci paradoxně živí jedna druhou), tak proč těm vlnám trochu nepomoct.
OTÁZKA (11.6.2015 9:10) Asam Hladiš
Dobrý den, prosím o váš názor: Islámská kultura je postavená na dualismu (protichůdné odpovědi jsou správné obě), diskriminaci (jsi/nejsi muslim?), hlubokém provázání náboženství do všech aspektů společnosti, neustálým tlakem na své okolí,.. Severoatlantická stojí na Zlatém pravidle (všichni by si měli být rovni), křesťanském novozákonním soucitu s druhými, rovnoprávnosti (rasy, pohlaví, vyznání..), snaze o kompromis pro lepší spolužití. .. Myslíte, že jsou tyto civilizace kompatibilní? Souhlasíte s šířením Islámu v Evropě?
Ondřej Beránek: (11.6.2015 13:24)
Obávám se, že to je dost zjednodušující pohled. Navíc přesně nevím, co myslíte islámskou kulturou (náboženství? Literaturu? Architekturu?). Hluboké prostoupení náboženství do některých aspektů společnosti – ano, leckde tomu tak skutečně je, ale především na úrovni lokálních společenství či jednotlivců. Když se podíváte na zahraniční či třeba ekonomickou politiku většiny “muslimských” států, nemá s islámem (pokud tedy to je to, čemu říkáte “islámská kultura”) nic společného. Tím dualismem a neustálým tlakem na své okolí nevím, co myslíte. A jestli je západní “civilizace” opravdu příkladem rovnosti a křesťanského soucitu s druhými, tak možná žijeme v jiných světech. Co se týče kompatibility “civilizací”, tak s tím je to těžké: ty civilizační okruhy nejsou nijak jasně vymezené, naopak, prostupují se. Spíše se tedy musíme ptát, jestli ta a ta společnost dokáže žít s jinou. Nesouhlasím s aktivním šířením žádného náboženství. Pokud lidé sami o sobě dojdou k přesvědčení, že to či ono náboženství je pro ně cestou, po které chtějí neagresivně kráčet, tak s tím nemám problém.
OTÁZKA (11.6.2015 8:00) Honza
Získali by Daish větší legitimitu pokud by se jim podařilo řádně rozkymácet saudský režim a vyvěsit černý prapor nad Kaabou?
Ondřej Beránek: (11.6.2015 13:22)
Teoreticky asi ano, ale není to příliš reálné. Podle mého názoru ISIS do značné míry dosáhl svých maximálních teritoriálních možností – všude okolo už má prostředí, které je pro něj neprostupné: Kurdy, šíitský Írán, šíitský jih Iráku. Od Mekky ho dělí pár tisíc kilometrů pouště a Saúdská Arábie má přece jen mnohem větší vojenskou moc. ISIS se tak dnes v odlehlejších regionech (Sinaj, Arabský poloostrov) spoléhá na malé skupinky ozbrojenců, kteří sice mohou bezpečnostní situaci destabilizovat, ale že se zmocnili rozsáhlejšího území na úkor fungujících ústředních vlád, není moc pravděpodobné. Saúdská Arábie už přežila větší hrozby.
OTÁZKA (11.6.2015 7:59) Emil
Jak přežít, když se člověk stane rukojmím ISIL? V médiích jsou jenom zkratkovité zprávy, že svá rukojmí podrobují testu (recitace částí koránu) kterým když projdou, tak je pustí. Druhá možnost přežití je náhoda, když se netrefí, protože ti co neprojdou testem, dostanou kuli. Jaké pasáže a v jakém jazyce by měl umět zarecitovat "každý muslim" (tedy evropský rukojmí), aby to bylo alespoň za 3 a člověk prolezl s odřenýma ušima?
Ondřej Beránek: (11.6.2015 13:20)
Obávám se, že realita je trochu složitější. Valná většina obětí řádění ISISu pochází z řad muslimů – takže recitace nějakého úryvku Koránu nestačí. Zaručeným způsobem zdá se je, pokud pocházíte ze země, která je za rukojmí ochotná vyplatit nemalé výkupné. Protože byť se to z médií tak nemusí zdát, tak náboženství není tím hlavním, o co ISISu jde – je to zločinecká organizace, která potřebuje i vydělávat. Nezapomínejte, že v jejím nejužším vedení jsou někdejší Saddámovi baasističtí důstojníci, kteří by sami asi jen těžko prošli testem z islámu.
OTÁZKA (11.6.2015 7:58) David
Dobrý den, myslíte si, že současné dění v arabském světě má potenciál zásadně ohrozit stávající podobu života v západním světě? Připadá mi, že západní civilizace čím dál tím víc ztrácí schopnost bojovat sama za sebe, bránit své hodnoty a postupně ustupuje cizím tlakům, dostává se do úpadku, který mohou arabští radikálové díky své bezohlednosti a odhodlanosti ještě uspíšit. Děkuji za odpověď.
Ondřej Beránek: (11.6.2015 13:19)
Dění na Blízkém východě podobu života na Západě ovlivňuje minimálně po celou druhou polovinu 20. století. Vývoj těžby ropy a její cena měnící se v závislosti na dění (nejen na Blízkém východě), arabsko-izraelský konflikt – to všechno má dopad na to, jakým způsobem je vedena politika na Západě. Nemyslím si, že Západ ztrácí schopnost bojovat sám za sebe – myslím, že v porovnání s Afrikou či většinou Asie si nečiní v prosazování vlastních (bezohledných?) zájmů tak špatně. Nehledejme v přístupu Západu k Rusku, Číně či vybraným muslimským aktérům žádný idealismus, ale tvrdý pragmatismus a ekonomické zájmy. Otázkou je, jestli právě tento pragmatismus a prosazování krátkozrakých ekonomických zájmů nejsou tím, co ve výsledku podkopává jeho situaci. Ale to by bylo na velmi dlouhou debatu...
OTÁZKA (11.6.2015 7:22) Raol
Islamský štát má zrejme program sociálnej starostlivosti. Z čoho vychádza? Existujú zákony alebo ide o ústne nariadenia vodcov v tomto smere? Ako funguje kultúrny program - koncerty, tance, ornamentálne umenie, užité umenie. Existujú/ fungujú nejaké predstavy, vyjadrenia alebo zákony v tomto smere?
Ondřej Beránek: (11.6.2015 13:18)
O žádném speciálním programu nevím. To, jakým způsobem ISIS spravuje území pod svou nadvládou, se liší provincii od provincie a město od města. Typickým příznakem v podstatě všech islamistických organizací je, že nemají žádnou jasnou představu o tom, jak společnost spravovat. Je pravda, že za stávajícího finančního zajištění je ISIS schopen poskytovat základní sociální služby (což je trend, na nějž v posledních letech nastupuje většina islamistických organizací – je to cesta, jak zvýšit svou legitimitu a oblibu v očích řadového obyvatelstva). Co se týče kulturního vyžití, tak to moc slavné není – operní představení či open-air festivaly jsou na programu velmi zřídka. Ale vážně, ISIS zakazuje hudbu, veřejné oslavy (svatby), umělecké předměty buď ničí, nebo potichu prodává (z čehož mu plynou nemalé příjmy). Zajímavá otázka ale je, jak džihádisté tráví volný čas, jakými aktivitami. Z různých videí či výpovědí svědků víme, že v oblibě je například recitování (zpravidla nábožensky laděné) poezie, výklady snů a – možná s podivem – pláčem doprovázené společné recitování Koránu.
OTÁZKA (11.6.2015 6:45) Marcel Koníček
Dobrý den, Jsem toho názoru, že současná situace v Sýrii a Iráku je nepřímým důsledkem imperiální politiky dohodových mocností po první světové válce: Anglie a Francie si přivlastnily kontrolu nad etnicky a nábožensky různorodým územím slábnoucí Osmanské říše, aniž by vůbec brali ohled na zájmy lidí, kteří v těchto oblastech žili. Tímto vznikly státy, jejichž hranice neodpovídají příliš historickým mezím etnik a tím pádem se stávají neustálým zdrojem sektářského a etnického násilí, Tímto se dostáváme k mé otázce Myslíte si, že až za několik let bude Islámský stát (alespoň v Iráku) poražen, že Irák a Sýrie jak je známe nyní dovedou přežít a nedočkáme se spíše jejich rozpadu na menší celky dle etnických linií? Už nyní se objevují zprávy, že dochází k vyhánění těch či oněch (podle toho, kdo zrovna postupuje) z etnicky smíšených oblastí na místech jako je Rojava v Sýrii, či okolí Sindžáru v Iráku, mohou se tyto incidenty později rozrůst v novou válku, tentokrát dle etnických linií? Vydrží podle vás Irák a Sýrie, nebo v budoucnu budeme mít samostatný Šiitský, Sunnitský a Kurdský stát v Iráku a Alávitský, Sunnitský a Kurdský stát v Sýrii?

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA (11.6.2015 6:45) anonym
Dobrý den, Jsem toho názoru, že současná situace v Sýrii a Iráku je nepřímým důsledkem imperiální politiky dohodových mocností po první světové válce: Anglie a Francie si přivlastnily kontrolu nad etnicky a nábožensky různorodým územím slábnoucí Osmanské říše, aniž by vůbec brali ohled na zájmy lidí, kteří v těchto oblastech žili. Tímto vznikly státy, jejichž hranice neodpovídají příliš historickým mezím etnik a tím pádem se stávají neustálým zdrojem sektářského a etnického násilí, Tímto se dostáváme k mé otázce Myslíte si, že až za několik let bude Islámský stát (alespoň v Iráku) poražen, že Irák a Sýrie jak je známe nyní dovedou přežít a nedočkáme se spíše jejich rozpadu na menší celky dle etnických linií? Už nyní se objevují zprávy, že dochází k vyhánění těch či oněch (podle toho, kdo zrovna postupuje) z etnicky smíšených oblastí na místech jako je Rojava v Sýrii, či okolí Sindžáru v Iráku, mohou se tyto incidenty později rozrůst v novou válku, tentokrát dle etnických linií? Vydrží podle vás Irák a Sýrie, nebo v budoucnu budeme mít samostatný Šiitský, Sunnitský a Kurdský stát v Iráku a Alávitský, Sunnitský a Kurdský stát v Sýrii?
Ondřej Beránek: (11.6.2015 13:16)
Souhlasím s Vámi, to dění na začátku 20. století bylo velmi důležité – i když ty hranice nebyly stvořeny zcela uměle, přece jen odrážely historickou realitu. Promíšení etnik tehdy bylo těžké zabránit, musely by vzniknout ty mini-státečky, které by neměly šanci na ekonomické přežití. Stejně tak ale na dnešní dění měly silný dopad události po 2. sv. válce – vytvoření autokratických (zpravidla sekulárních!) režimů, mnohdy spojenců Západu. S tím pak souvisí nástup politického islámu od 70. let, který mnozí vnímali jako “autentickou” alternativu k selhávajícím projektům. Co se týče dalšího vývoje situace a masivního překreslování stávajících hranic, byl bych spíš opatrný. Z čeho by například fungoval samostatný alawitský stát? Nebo jak by fungoval jednotný kurdský stát, když Kurdové nejsou schopni se mezi sebou shodnout na základních věcech (nyní je mezi nimi zdánlivá jednota proti společnému nepříteli – ISIS – ale až toto opadne a jednotlivé kurdské frakce a milice, vyzbrojené západními dodávkami zbraní, mezi sebou začnou bojovat a tyto boje přelévat do okolních států a diaspor, bude teprv veselo).
OTÁZKA (11.6.2015 7:13) Milan H
Jak nebezpečný je IS pro arabské země a pro islámské náboženství?
Ondřej Beránek: (11.6.2015 13:15)
Jak pro které arabské země - pro ty nejbližší (Sýrie, Irák, Jordánsko) momentálně velmi. Pak existují ty, z nichž se rekrutují tisíce jejich členů (Tunisko, Saúdská Arábie...), pro ty je nebezpečí hlavně v tom, že se tito bojovníci vrátí a "kulturu" ISISu zanesou i k nim. Pak je skupina těch, které ztratily/ztrácejí kontrolu nad svým územím (Libye, Jemen...), v nich se mohou uchytit a dočasně z chaosu sílit organizace podobné ISISu. Pro islám je to nebezpečné zejména v tom, že ISIS nyní dominuje představě o islámu mnohým lidem na světě. Možná ale důležitější než konflikt mezi muslimy a ostatními bude ten, který se nyní velmi intenzivně odehrává: konflikt mezi různícími se interpretacemi islámu.