Středa 7. června 2023, svátek má Iveta, Slavoj
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Orientace

Co u dětí podporuje tvořivost, a co ji naopak zabíjí? Mnoho podnětů kreativitě škodí, říká německý profesor


Střídání napětí a uvolněnímozku podporuje kreativitu, říká R. M. Holm-Hadulla | foto: ARCHIV R. M. HOLM-HADULLY

Premium Rozhovor
Nápady jsou tím nejdůležitějším motorem naší společnosti. Je ale možné nějak podnítit jejich vznik? Dá se například u dětí cíleně podpořit, aby byly kreativní? A co naopak kreativitu potlačuje? Právě těmito otázkami se dlouhodobě zabývá německý psychiatr a psychoanalytik z univerzity v Heidelbergu Rainer M. Holm-Hadulla.

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Vyzkoušet 10 dní zdarma

Lidovky.cz: Kreativita je dost abstraktní pojem, kterému se léta věnujete. Co to přesně je?
Rozlišujeme dva druhy kreativity – každodenní a výjimečnou. Výjimečná kreativita se definuje jako vytváření něčeho nového, co člověk může nějak využít, lidé to potřebují a má to pro ně výjimečný význam. Pak je tu ale také běžná kreativita, kterou najdeme téměř u každého dítěte, dokonce už i u kojence. Děti totiž nevnímají podněty kolem sebe, tóny nebo náladu pasivně, ale zpracovávají je aktivně, a tím si utvářejí vlastní vnitřní svět. Kojenci například hledají pohled dospělého, reakcemi na něj se jim formuje mimika. To je jedna ze základních forem kreativity.

Tento text je součástí prémiového obsahu pro předplatitele

Dočtěte článek až do konce

Jako člen navíc:

  • Máte k dispozici více jak 30 000 prémiových textů na Lidovky.cz, iDNES.cz a Expres.cz
  • Získáte přístup ke všem našim novinám a časopisům online a zdarma
  • Přednostně pořídíte vstupenky na koncerty v síti Ticketportal a mnohem více
Máte už aktivní předplatné? Přihlásit se
Autor: