Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Orientace

Od ideálu až po ošklivé a zarostlé vidláky. Jak se měnilo pojetí českého venkova ve filmu a televizi

LEGENDÁRNÍ DVOJICE. Hlavní hvězdy seriálu Jiří Sovák a Josef Kemr. Neboli Evžen Huml a Bohouš Císař. | foto: Ivan Minář / Česká televize

Premium
Jsou na venkově lidé čistí a méně zkažení než ve městě, odkud přichází všechno zlo, anebo je tomu naopak? V Praze vymýšlené filmy nám to tak dlouhou dobu tvrdily. Udělejme si proto malou procházku po několika snímcích a podívejme se, jak se pojetí českého venkova ve filmu proměňovalo.

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit

Od prvních minut filmu Sucho, který v únoru vstoupil do kin, nemáme pochyb, že jsme na venkově. A nemohou za to jen záběry na pole a přírodu. Aktuální filmový vesničan je zarostlý, neudržovaný, jeho manželka neužívá make-up a děti se zase nečešou.

Samozřejmě to funguje i naopak: v „městských“ filmech, dnes reprezentovaných především komediemi Martina Horského, Tomáše Hoffmana nebo Jiřího Vejdělka, jsou pro změnu všichni jako ze škatulky. Jako kdyby nám tím současní filmoví tvůrci chtěli naznačit, že ve městech o sebe lidé pečují, zatímco na venkově ani ve 21. století neznají zubní kartáček.

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu Lidovky.cz, iDNES.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se
Autor: