Více než deset let se věnuje výzkumu komunikace ve školní třídě. Spolu se svým týmem Klára Šeďová zjistila, že žáci ze tříd, kde se více hovoří a diskutuje, mají lepší výsledky. To, že někdo v hodině hodně mluví, hraje dokonce větší roli, než když dává pozor a plní pokyny učitele. „Učitelé by z žáků neměli tahat správné odpovědi, ale klást otevřené a podnětné otázky. Žáci se tak učí přemýšlet a formulovat své myšlenky a stanoviska,“ říká výzkumnice.
Jaký styl učení je nejefektivnější? Moderní psychologie odhalila škodlivý mýtus![]() |
Vstupujete s kolegy do tříd druhého stupně a zkoumáte, jak se v nich komunikuje. Co jste zjistili?
Třeba že není pravda, co se traduje – že by čeští učitelé vedli sáhodlouhé monology. Ve třídách probíhá rozhovor, ale má velmi schematizovanou podobu: učitelé kladou faktografické otázky, kterými kontrolují znalosti žáků, a žáci krátce odpovídají. „Kdy se narodila Marie Terezie?“ – „1717“. Zároveň se nám nepotvrdilo, že by žáci odpovídali často špatně a učitelé by je za to kritizovali. To, že žáci odpovídají vesměs správně, ale nevidím jako nic pozitivního. Spíš jako příznak toho, že se přímo v té třídě nic moc nového neučí.