Česká filmová a televizní akademie přihlásila film Štěstí Bohdana Slámy, který se však do užší nominace nedostal. To se v minulosti podařilo pouze režisérovi Sašu Gedeonovi za scénář k snímku Návrat idiota a filmu Babí léto Vladimíra Michálka.
Almodóvar, tvůrce nonkonformních filmů, si z Varšavy odvezl za Volver cenu pro nejlepšího režiséra. Dílo okouzlilo akademiky i hudbou, kterou složil Alberto Iglesias, jenž obdržel cenu za nejlepšího skladatele. I filmovým fanouškům z celé Evropy se nejvíce líbil film Volver, který získal cenu diváků.
Nejlepší herečkou evropského kontinentu se stala Penélope Cruzová za hlavní roli v tomto španělském filmu. Cenu převzala oděna do zlaté róby se slzami v očích. Cenu pro nejlepšího evropského herce dostal Ulrich Mühe, který ztvárnil postavu v německém dramatu Život těch druhých. Za stejný film si cenu pro scénáristu odnesl jeho režisér Florian Henckel von Donnersmarck.
Cenu pro nejlepšího kameramana si odnesli dva muži: José Luis Alcaine za snímek Volver a Barry Ackroyd za britský film Vítr v ječmeni (The Wind That Shakes the Barley).
Cenu za celoživotní dílo obdržel třiasedmdesátiletý režisér Roman Polanski, který si od diváků vysloužil bouřlivý potlesk. Polanski přítomným s dojetím řekl, že přijetí ceny je pro něj výjimečné, a to obzvláště ve Varšavě, kterou označil za své město. V publiku mu zatleskal mezi jinými i Andrzej Wajda, nepřehlédnutelná osobnost polského filmu. Významný britský producent Jeremy Thomas získal cenu za přínos k rozvoji světového filmu.
Evropská filmová cena vznikla v roce 1988 podle vzoru amerického Oscara. Evropská soška představuje dlouhovlasou krásku v šatech posetých "evropskými" hvězdičkami. Ceny se každoročně střídavě udělují v Berlíně a v další významném evropském městě. Varšava byla prvním městem ve východní Evropě, kde se ocenění udělovala.