Caravaggio během svého krátkého života stihl položit základy celým dalším stoletím evropského umění, stát se obdivovanou a žádanou uměleckou hvězdou, ale také štvancem s množstvím mocných nepřátel. Ať už kvůli svému provokativnímu přístupu ke ztvárnění sakrálních motivů, nebo ještě častěji kvůli své prchlivé povaze.
Zabití Ranuccia Tommassoniho v roce 1606 mu vyneslo rozsudek smrti stětím, před nímž uprchl z Říma a pobýval v Neapoli, na Sicílii či na Maltě. A právě od této událost Placido (který se jako herec proslavil mj. coby komisař Corrado Cattani v seriálu Chobotnice) odvíjí příběh snímku Caravaggiův stín.
Umělcovým „stínem“ se stává vatikánský agent (Louis Garrel) pověřený zjistit o umělci maximum informací, aby papež mohl rozhodnout o jeho žádosti o milost.
„Stín“ se tak setkává se svědky Caravaggiových zářných i problematických skutků a dobírá se spolu s diváky nejen k detailům osudné šarvátky s Tomassonim, ale především k tomu, jak se malíř v průběhu let vztahoval k umění a ke světu.
Caravaggiův stínItálie, Francie 2022 Premiéra 14. prosince 2023 |
Caravaggio (Riccardo Scamarcio) v takto vyvolaných retrospektivách docela přesvědčivě ožívá jako vášněmi a city zmítaná citlivá duše v živoucím těle, bouřlivák mučený utrpením jiných, génius odmítající podřídit svůj talent a jasnozřivost omezenosti doby a jejích představitelů.
Michele Placido a jeho kameraman Michele D’Attanasio si samozřejmě nenechali ujít příležitost, již Caravaggiova tvorba filmařům nabízí, a účinně pracují s charakteristickým šerosvitem i s kompozicemi inspirovanými umělcovými obrazy – to je jeden z výrazných kladů snímku.
Zpočátku nosný princip agentova pátrání a retrospektiv ovšem časem přejde v poměrně mechanickou záležitost (která může vyvolat až vzpomínku na Cimrmanovu hru Němý Bobeš...), některá Caravaggiova setkání (jako to s Giordanem Brunem ve společném vězení) jsou inscenována dosti naivně a rozpaky provázejí i některé herecké výkony.
Velkolepá podívaná se nekoná. Scottův Napoleon je komorní manželské drama na pozadí stereotypních bitevních scén |
Louisi Garrelovi svědčí mnohem lépe postavy novodobých rozpolcených melancholiků než role rázného inkvizitora. Pro jeho krajanku Isabelle Huppertovou, proslavenou drásavě temnými postavami, je role Caravaggiovy ochránkyně Costanzy Sforzy Colonny, tak jak je napsaná, příliš malá a banální, navíc hereččin výkon ničí italský dabing.
Caravaggiův stín nabízí spíše solidní než ohromující filmový zážitek, jeho výpověď je sice v jádru věrohodná, ale také hodně předvídatelná. Jako jeden z kroků k seznámení s Caravaggiem však bezesporu fungovat může.