Pokud už Jack Nicholson Temného rytíře viděl, muselo mu být jasné, že jeho kultovnímu Jokerovi stylizovanému podle pravidel extravagantního světa Tima Burtona v Batmanovi (1989) vyrostl rovnocenný soupeř. „Tohle město si zaslouží lepší zločince,“ poznamená Ledgerův Joker při svém entrée. Lepší druh zločince je přesně to, co s Jokerem do Gothamu přichází se stylem Sida Viciouse, kterým se Ledger údajně inspiroval, a co zalévá Temného rytíře skutečnou černí vzešlou z chaosu a činů iracionální mysli. Komiksový Batman k Nolanovi připlachtil v roce 2004. Tehdy měl za sebou kultovní detektivní psychothriller Memento a Dokonalý trik.
V Batman začíná se rozhodl postavu komiksového hrdiny potemnit a zrealističtit. Vysvobodit ho z karikaturní estetiky, kam komiks zavlekl Joel Schumacher ve filmech Batman navždy (1995) a Batman a Robin (1997). Batman začíná setřásl díky Nolanovu režijnímu stylu a zálibě v psychologii nejen vypravěčský zmatek, ale i homosexuální konotace spojované s muži v trikotech, a zároveň přivedl do kin Nolanův rostoucí fanklub.
Proč tak vážně? Proto
S druhým příspěvkem do batmanovského vesmíru narostla Nolanovi křídla. Sebevědomí, kam a jak chce svoji vizi dovést, dělá z jedničky skoro sluncem prozářenou pohádku. Nolan, jenž se tentokrát pro psaní scénáře spojil se svým bratrem Jonathanem, se pouští hluboko do násilného podsvětí Gothamu, jako se Batman (Christian Bale) noří skokem do tmy z okraje mrakodrapu. Sebevědomí ale má i svoji stinnou stránku. Ve dvou a půl hodinách se Batman podívá i do Hongkongu, základní linii zamotává příliš mnoho vedlejších a mezi některými scénami zeje propast nesouvislosti. Nolanova režie tak jako by odrážela Jokerovu psychopatickou mysl, v dobrém i ve zlém.
Batman spolupracuje s šéfem policie a do svého tria spravedlivých přiberou i nebojácného „správňáka“ státního návladního. Jenže se jim bující zločin vymyká z rukou a Jokerův vstup na scénu otestuje jejich schopnost odolat vlastním démonům a temným stránkám.
Smrt jako "kariérní krok" |
Temný rytíř je občas dost mrazivě politický. Jako ideologickou základnu používá velmi výmluvně a nepřekvapivě sociálně politické klima současné Ameriky, která si v sobě řeší mnohé rozporuplnosti po 11. září. Samotný úvodní záběr z pozice letadla jasně ukazuje, kde se Nolanovi pohybují. Film je primárně o znovunastolení řádu a rozhodování ve světě, který zešílel. Když neplatí pravidla, je potřeba obětovat osobní svobodu pro dobro celku. Zvolit si mezi dočasným špehováním a likvidací zločinců, kteří „neusilují o nic, co je logické – například o peníze. Nejde je podplatit, vydírat, neuspěješ u nich s rozumem ani s vyjednáváním. Někteří lidé by chtěli vidět svět v plamenech“.
Časopis Time to řekl naplno, Joker je bin Ládin filmových zločinců. Trochu nebezpečné a trochu temnější, než by se mohlo zdát.
HODNOCENÍ LN **** |
Temný rytíř (USA) Režie: Christopher Nolan |