Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Jak přelstít smrt? Žít!

Kultura

  9:26
PRAHA - Režisér Darren Aronofsky zabalil svůj filozofický příběh Fontána do atraktivního hávu velké podívané a opřel ho o křehkou osu milostného příběhu.

Strom života. Snímek Fontána vyniká mnoha výtvarnými sekvencemi, které vznikaly prakticky bez využití digitálních triků. foto: BontonfilmReprofoto

Zoufalá touha postavit se smrti, přicházející často příliš brzy a zastihující své oběti a jejich blízké nepřipravené - takový byl impulz, jenž odstartoval vizuálně opulentní projekt režiséra Darrena Aronofského Fontána (můžeme znát jeho neotřelou sci-fi Pi a narkomanskou odyseu Rekviem za sen).

Autor svůj film rozklenul mezi třemi časovými rovinami, které do sebe rafinovaně zapadají a vytvářejí různé mentální vrstvy jednoho tématu. Zatímco motivy ve Fontáně bobtnají do všech stran a nabývají mnoha vizuálních podob, dějová linka má průzračně prostou formu milostného příběhu. Soustřeďuje se kolem současné časové roviny snímku, v níž se lékař Tommy (Hugh Jackman) snaží najít účinný způsob léčby, jenž by mohl pomoci jeho ženě Izzi (Rachel Weiszová) umírající na neoperabilní rakovinový nádor.

Černá nicota, zlatá a bílá naděje
Tytéž postavy a titíž interpreti - Tomas a Isabela - figurují také v historické rovině filmu, situované do doby, kdy Španělé dobývali Ameriku. Vypraví se tam i Tomas, aby objevil fontánu, tedy strom věčného života, jenž by mohl jeho královnu ochránit před nepřáteli.

Hodnocení LN: * * * *

Fontána (The Fountain)

Scénář a režie: Darren Aronofsky
Kamera: Matthew Libatique
Hudba: Clint Mansell
Hrají: Hugh Jackman, Rachel Weiszová, Ellen Burstynová, Mark Margolis a další
Distribuce v ČR: Bontonfilm
Premiéra: 8. 3. 2007

Třetí vrstva vyprávění se odehrává ve vzdálené budoucnosti šestadvacátého století, v níž jediný muž jménem Tommy putuje vesmírem ke zlaté mlhovině Xibalba. Společnost mu dělá pouze strom nesmrtelnosti a vracející se vzpomínka na ženu jeho života. Levitující postava uzavřená ve vzduchové bublině může být jednoduše astronautem, ale i posledním člověkem na světě, který přelstil smrt a je odsouzen k věčnému životu.

Fontána v tradiční symbolice představuje pramen vod života, z nějž se napájejí čtyři řeky a jenž zavlažuje strom života. Režisér si vybral nejen tento archetypální motiv, ale do svého filmu promítl i mytologickou jednotu životodárné vody a světla. Snímku dominují zlatá a bílá barva vystupující z černé nicoty jako naděje.

Nositelkou bílé a zlaté je především Izzi, respektive Isabela, žena, která pochopila svou smrtelnost, přijala ji a smířila se s ní. Její partner se příliš soustřeďuje na zadaný úkol - hledání léku, dobývání bájného stromu či cestu k mlhovině. Touží pokořit smrt, a přitom mu život uniká mezi prsty.

Vyprávění drží pevně pohromadě propojením mužského a ženského elementu. Zatímco historickoromantická vrstva příběhu patří hrdince filmu (ukáže se, že jde o vizualizaci knihy, již napsala Izzi), futuristická část snímku patří Tomovi (že by šlo o dokončení knihy, o něž ho Izzi žádala?).

Svět Aronofského Fontány se vznáší mezi faktickou realitou a spirituálním rozměrem existence. Snaží se zachytit a pojmenovat obavy z konečnosti života, jež zároveň dává lidské existenci naplnění. Tato polarita se zrcadlí v propojení historie a budoucnosti, světlem prosycených a temných záběrů, v efektním výtvarném pojetí a pozvolně vláčném tempu vyprávění. Rafinovaný film skrývá velmi prosté poselství. Lze o něm samozřejmě dumat dlouhé hodiny, ale lze ho také přijmout docela přirozeně, emocionálně a intuitivně - třeba jako skutečnost, že pohled do vesmíru je takřka identický s banální chemickou reakcí pozorovanou mikroskopem, což také filmaři při natáčení využili.