Čtvrtek 23. května 2024, svátek má Vladimír
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Kultura

Bohatá obraznost i přísný řád. Jana Šárová představuje svá díla na své největší výstavě

Autoportrét s botou (2012, tužka na papíře) foto: GVŠ

Koncepce výstavy Jany Šárové přehledně zaznamenává vývoj malířky, která svou tvorbu zakládá na neustálém střetu mezi imaginací a realitou, na brilantní kresbě a citu pro vztahy mezi zářivými barevnými tóny.
  15:00

Každý z obrazů je dokonale provedený, ztvárňuje předem promyšlenou představu, často velmi složitou a rafinovanou. Každá z kompozic vyžaduje krajní soustředění. Jana Šárová na nich často pracuje týdny několik hodin denně. Kreslí na zemi, vsedě i vleže, což je fyzicky a také psychicky velmi náročné. Přesně a přitom živě vytváří komplikovanou skladbu různých motivů. V jejích představách se prolínají rozmanité příběhy, někdy až pohádkové či hororové a také až drsně eroticky laděné.

JANA ŠÁROVÁ – FUSION

Kurátor: Radek Wohlmuth

Galerie Václava Špály, do 27. 8.

Obrazy malované akvarelovými barvami v sobě ukrývají odkazy k různým epochám a kulturám, které jsou často tak odlišné, a přesto vždy mají cosi společného. Spojují se v nich v takřka nekonečném proudu jen zdánlivě nesouvisející představy. Sny se v malířčiných vizích prostupují s fragmenty skutečnosti, a přitom má její projev ve své mnohosti řád, který svědčí o tom, že autorka musí mít do značné míry jasno, ještě než začne tvořit.

Daří se jí spojit bohatou imaginaci s přesnou skladbou prvků, uvolněnost s jasnou koncepcí, se smyslem pro vyjádření tajuplných příběhů prostřednictvím srozumitelné symboliky. Významnou úlohu hraje v její tvorbě ornament, který však u ní není pouhým opakováním geometrických či organických prvků, ale proměnlivým organismem.

Návaznost na symbolismus a secesní stylizaci

Každou ze svých zářivě barevných, detailně propracovaných „kreseb“ vytváří velmi dlouho. Ukládá se do ní třeba i několik týdnů každodenní systematické práce. Proto není dílo Jany Šárové příliš obsáhlé, zato z něho jasně vyplývá, že má svůj styl, který se vymyká jakékoliv módnosti. Důležitou součástí obrazů jsou také názvy, které mohou přispět k pochopení jejich smyslu. V jejím projevu je vidět návaznost na několik předchozích vln českého i středoevropského symbolismu a také na secesní stylizaci, kterou považovala generace avantgardních umělců a průkopníků čisté abstrakce za kýč.

Vlevo Slavnost lebek (2021, akvarel, tuš, tužka na papíře)

Tvorba Jany Šárové však zrcadlí především svou dobu s jejími až nelogickými, nebo dokonce nepochopitelnými propletenci či nepokrytou erotičností. Vedle rozměrných „dotažených“ obrazů vytváří i drobné studie, do kterých se přímo a spontánně promítají její prožitky, pohled na vztahy mezi lidmi, na svět kolem nás v celé jeho pestrosti, radostnosti, pochmurnosti i bizarnosti a absurdnosti. Důležitou součástí instalace jsou i soustředěné autoportréty, které jsou výstižné a zároveň velmi střídmé v přesné černobílé kresbě.

Obrazy vzniklé přibližně za posledních deset let jsou v Galerii Václava Špály rozděleny do tří podlaží v zásadě podle doby svého vzniku. Musely se zapůjčovat z mnoha sbírek, protože jenom několik z nich umělkyni ještě patří. Atmosféru dotvářejí a obohacují zrcadla vsazená do honosných rámů různých stylů, která výstavní prostor zintimňují. Jana Šárová patří stále ještě k mladým umělkyním, i když má již za sebou vyzrálé dílo, které se však stále vyvíjí.

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...