Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Kultura

Nejlepší a nejbizarnější text Jiřího Černého nám o době svého vzniku řekne víc než mnohé tlustospisy historiků

Alexander Dubček, Václav Havel a Jiří Černý 24. listopadu na tiskové konferenci Občanského fóra v Laterně magice. foto: ČTK

Minulý čtvrtek jsme se v chrámu svatého Salvátora rozloučili s Jiřím Černým. V hlavě mi už od chvíle, kdy jsem se o jeho úmrtí dozvěděl, probíhala spousta zážitků, které s ním mám spojené, ale i texty, které mi utkvěly v paměti. Jeden z nejlepších, a jistě i nejbizarnějších, bych tady chtěl připomenout.
  15:00

Ten text se jmenuje O hudbě, jakou hrají The Plastic People Of The Universe a DG 307 a pochází z roku 1973, kdy se obě undergroundové kapely ucházely o takzvané přehrávky, aby mohly veřejně vystupovat. Jiří Černý pro komisi – která mimochodem byla kapelám nakloněna, ovšem vyšší úřední místa byla jiného mínění – vypracoval dokonalý rozbor hudby obou těles.

Muž, který otevíral brány hudby. Jak vzpomínají hudebníci na Jiřího Černého

Není to zdaleka jen legrace. Tento text zároveň skvěle vystihuje rozhled Jiřího Černého, schopnost nacházení občas velmi neortodoxních uměleckých konotací a v neposlední řadě jeho velké srdce. Tedy snahu oběma kapelám pomoci tím, že k rozhodujícím úředníkům bude mluvit jejich stranickým jazykem.

Záběr z posledního rozloučení s hudebním kritikem Jiřím Černým (24. srpna 2023).

Nejprve vysvětluje, že podstata rockové hudby vychází z jiných zdrojů než tradiční evropská kultura, a hraje na sociální strunu, když zdůrazňuje, že se rockový „ideál zvukové krásy vyvinul z afrických kořenů po přenesení černými otroky na půdu obou Amerik“. Pro jednoduchost základní stavby plastikovských skladeb nachází vynikající paralelu, když píše, že basová figura v písni Magické noci vlastně užívá podobného principu stupňování napětí jako Maurice Ravel v Boleru.

Když chce upozornit na zappovské prvky v jejich hudbě, zdůrazní, že Frank Zappa je „nejzarytějším kritikem americké konzumní společnosti“. V čemž má pravdu, ale dnes toto tvrzení vnímáme úplně jinak, než bylo předhozeno „soudruhům“ v sedmdesátých letech. Když posléze píše o DG 307, kteří zrovna v té době procházeli svým nejobrazoborečtějším obdobím, najde paralelu v „předválečné levicové avantgardě“ zastoupené „odkazem národního umělce E. F. Buriana“, a dokonce nachází podobnost jejich písní se „songy z her Bertolta Brechta“.

A svoji obhajobu hudby obou kapel uzavírá definicí: „Navazuje na tradice meziválečné hudební avantgardy a nové tradice tzv. undergroundu, tj. té části anglosaské populární hudby, která vědomě stojí v protikladu k oficiální produkci tzv. hitů a jakýchkoli televizních, rozhlasových, divadelních a jiných programů pro spokojenou část kapitalistické konzumní společnosti.“

Muž, jemuž se páteř nezkřivila. Novinář z lásky, publicista z vůle osudu i vážená autorita. To byl Jiří Černý

Všichni víme, jak záležitost dopadla: rozbor Jiřího Černého kapelám nepomohl, naopak tři léta nato si totalitní systém při tzv. procesu s undergroundem vybral právě zástupce obou skupin za obětní beránky, ovšem na základě společenského pozdvižení při jejich kriminalizaci vznikla Charta 77. A jedním z pozůstatků po téhle pohnuté době je Černého text, který nám o době svého vzniku řekne víc než mnohé tlustospisy historiků.

Autor: