Sobota 7. prosince 2024, svátek má Ambrož, Benjamin
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Kultura

Koncerty jako příběhy. Michal Bystrov mapuje návštěvy západních hvězd v Československu

Johnny Cash v Praze foto: repro z knihy Od Armstronga k Bécaudovi, nakl. Galén

Recenze
Krátce před vánočními svátky vydalo nakladatelství Galén objemnou publikaci novináře Michala Bystrova Od Armstronga k Bécaudovi. Z gruntu popisuje návštěvy hvězd světové populární hudby v Československu a přidává, jak je u autorových knih zvykem, i mnoho zajímavého navrch.
  5:00

Přednedávnem jsme na tomto místě referovali o vydání knihy téhož autora Snům ostruhy dát, tedy zevrubné biografii Waldemara Matušky, a ocenili jsme zejména autorův „sicflajš“, tedy až badatelskou trpělivost, se kterou je schopen a ochoten svoje díla zabývající se hudební minulostí zdrojovat a vyhledávat neznámá či zapomenutá fakta o věcech, o nichž se můžeme domnívat, že je máme takříkajíc v malíku.

Kniha Od Armstronga k Bécaudovi zachází v tomto ohledu svým způsobem ještě mnohem dál, neboť jen návštěvy malé části zde uvedených zpěváků a hudebníků patří k národně opečovávaným legendám.

Obálka knihy Od Armstronga k Bécaudovi

Jistěže je to klíčový pobyt písničkáře Petea Seegera, který zásadně poznamenal domácí folkovou scénu. Nepochybně koncerty Louise Armstronga, toho zejména díky zpopularizovanému kontaktu s protagonisty divadla Semafor.

Cohen stále inspirativní. Aktuální album Here It Is je muzikantský zážitek

Určitě historická návštěva Johnnyho Cashe, už proto, že jsme „zemí s rekordním počtem amatérů vyznávajících jeho žánr“ (jak ironicky píše v knize citovaný článek z Melodie). A snad i bouřlivácké tažení francouzského zpěváka Johnnyho Hallydaye, spíš ale pro společenský a politický kontext, než kvůli samotné hudbě, kterou přivezl.

Samozřejmě, neméně zásadní byly i návštěvy jazzových hvězd Elly Fitzgeraldové nebo Dukea Ellingtona, ty ale po pravdě řečeno má asi v paměti nebo o nich ví spíš jen kruh jazzových fanoušků, než že by o nich dnes vyprávěly babičky vnoučatům. Což do jisté míry možná platí i o zdejším koncertování francouzských šansoniérů Yvese Montanda, Gilberta Bécauda nebo Charlese Aznavoura.

Ale ví vůbec ještě někdo, že v Praze, dokonce dvakrát v rozmezí více než čtyřiceti let, vystoupila druhdy kontroverzní Josephine Bakerová? Říká dnes někomu něco jméno jazzového kapelníka Jacka Hyltona? Nebo Joe Turnera a Big Joea Turnera? Dokážeme je od sebe odlišit? Víme o Paulu Robesonovi něco víc, než že to byl „nějaký černý komunistický zpěvák“?

A vzpomene si vůbec někdo, že v roce 1966 navštívila (také) Prahu legendární zájezdovka American Folk Blues Festival, s níž mohli potenciální adepti bluesové muziky na vlastní oči poprvé a naposledy vidět žánrové megastars kalibru Otise Rushe, Juniora Wellse či Sleepyho Johna Estese, a že zatímco tyhle zájezdy do Velké Británie vlastně celoživotně poznamenaly takové osobnosti jako byl Eric Clapton, Jeff Beck nebo Jimmy Page, které se tísnily v prvních řadách, v Praze byly reakce, a to včetně těch v odborném tisku, poměrně velmi vlažné?

Metoda citací

Michal Bystrov za vším hledá příběh – a nachází ho. Uvádí české koncerty do kontextu zejména životopisu toho kterého umělce, ale také pohybů na hudební scéně a přirozeně i do souvislostí dějin Československa. Pomáhá mu k tomu zejména dobový tisk, případně svědectví pamětníků převzatá z různých dokumentárních zdrojů.

Bruce Springsteen si na novém albu vzal do úst cizí písničky

Hnidopich by mohl autorovi vytknout snad jediné: mohl ještě „vytěžit“ žijící přímé pamětníky dotyčných koncertů, alespoň těch od šedesátých let dále. Na druhou stranu ale kniha rozhodně netrpí nedostatkem autentických svědectví vybádaných v archivech a není tedy důvod zpochybňovat Bystrovovu tvůrčí metodu.

Jednotlivé kapitoly se liší objemem citovaných pramenů. Třeba do té o Dukeu Ellingtonovi autor vstupuje minimálně a příběh vypráví prostřednictvím rozsáhlých převzatých textů. Pravým opakem je hned následující příběh návštěvy Johnnyho Cashe, který – samozřejmě s podporou pramenů (už proto, že Cash pobýval v Praze na jaře 1978, rok před Bystrovovým narozením) – vypráví autor převážně sám.

První typ kapitol je jistě autentičtější, oprašuje texty z novin, knih či jiných vzpomínek různých osobností, a už samotné kouzlo různých jazykových stylů dodává knize na zajímavosti. Typ kapitol, do nichž Bystrov autorsky vstupuje na první pohled výrazněji (nezapomeňme však, že i správně najít a seřadit citované prameny je zcela relevantní výraz publicistického umu), je jaksi kritičtější, komplexnější, možná bližší nevyhraněnému čtenáři. Oba jsou ale bezpochyby „správně“ a jejich vzájemné doplňování atraktivitu knihy jen zvyšuje.

Autor:

Jak oblékat děti na podzim? Kvalitní softshellové kalhoty jsou základ
Jak oblékat děti na podzim? Kvalitní softshellové kalhoty jsou základ

Podzimní počasí je nevyzpytatelné, proto redaktorky eMimina otestovaly dětské softshellové kalhoty Wolf, které nabízí e-shop Olšákovi.cz. Jak si...