Od 10. ledna bude putovat po stovce českých a moravských kin ojedinělá kolekce deseti celovečerních a dvou krátkých snímků. Většinu z nich už prověřil čas, ty zbývající sbírají uznání na aktuálních přehlídkách.
Tradiční Projekt 100 naštěstí nezabrzdily konflikty mezi organizátorem přehlídky, Asociací českých filmových klubů, a duchovním otcem akce Jiřím Králíkem. Bez ohledu na jejich spory dostanou diváci i letos svou porci „kultovních filmů“, jak se Projekt 100 od svých počátků profiluje.
Letos dramaturgie Projektu 100 připravila několik skutečných lahůdek. Na plátna kin se například vrací slavný film Luise Bunuela Nenápadný půvab buržoazie (1972), který zdobí Oscar za nejlepší neanglicky mluvený film. Jeden z posledních Bunuelových titulů doplní jako předfilm jeho surrealistická prvotina Andaluský pes (1929).
Filmovou klasiku v letošní kolekci zastupuje také expresionistický klenot Kabinet doktora Caligariho (1919), který bývá považován za průkopnické dílo hororového žánru. Za klasiku je dnes už považovaný ve své době kontroverzní a rozporuplně přijatý snímek Michelangela Antonioniho Zabriskie Point (1970). Slavný Ital natáčel svou road movie v Americe v době, kdy tam vrcholily nepokoje na univerzitách a kulminovala revolta vůči konzumu.
V rámci přípravy na natáčení snímku Svatá hora (1973) strávil mexický režisér Alejandro Jodorowsky týden se zenovým mistrem a po celou dobu dokázal nespat.
O rok dříve natočil Werner Herzog historickou fresku Aguirre, hněv boží o výpravě Lopeho de Aguirreho do nitra deštných pralesů Jižní Ameriky. Cestovatele přezdívaného Šílenec si tu zahrál Klaus Kinski. Do stejné doby, jen o něco severněji, se vypravil i režisér Terrence Malick s filmem Nový svět.
„Domácí“ kinematografii zastupuje působivý dokument o stáří Obrazy starého světa (1972) slovenského režiséra Dušana Hanáka, který bude uváděn spolu s Hanákovým studentským filmem Přišel k nám Old Shatterhand (1966).
K atrakcím přehlídky patří také dva aktuální tituly z loňského roku: Ty, který žiješ Švéda Roye Anderssona, a především první snímek natočený v Iráku po pádu Saddáma Husajna, nazvaný Želvy mohou létat.
Projekt 100 zahájí ve čtvrtek projekce v kině Aero: od 18.00 Obrazy starého světa, které uvede režisér, a od 20.30 Želvy mohou létat. Už zítra ale budou v pražském klubu Roxy míchat VJs fragmenty snímků v originálním mixu.
Letošní Projekt 100 |
Nenápadný půvab buržoazie Francie 1972, režie: Luis Bunuel Kabinet doktora Caligariho Německo 1919 režie: Robert Wiene Obrazy starého světa ČSSR 1972, režie: Dušan Hanák Svatá hora Mexiko/USA 1973 režie: Alejandro Jodorowsky Nový svět USA 2005 režie: Terrence Malick |
Tradiční Projekt 100 naštěstí nezabrzdily konflikty mezi organizátorem přehlídky, Asociací českých filmových klubů, a duchovním otcem akce Jiřím Králíkem. Bez ohledu na jejich spory dostanou diváci i letos svou porci „kultovních filmů“, jak se Projekt 100 od svých počátků profiluje.
Letos dramaturgie Projektu 100 připravila několik skutečných lahůdek. Na plátna kin se například vrací slavný film Luise Bunuela Nenápadný půvab buržoazie (1972), který zdobí Oscar za nejlepší neanglicky mluvený film. Jeden z posledních Bunuelových titulů doplní jako předfilm jeho surrealistická prvotina Andaluský pes (1929).
Filmovou klasiku v letošní kolekci zastupuje také expresionistický klenot Kabinet doktora Caligariho (1919), který bývá považován za průkopnické dílo hororového žánru. Za klasiku je dnes už považovaný ve své době kontroverzní a rozporuplně přijatý snímek Michelangela Antonioniho Zabriskie Point (1970). Slavný Ital natáčel svou road movie v Americe v době, kdy tam vrcholily nepokoje na univerzitách a kulminovala revolta vůči konzumu.
V rámci přípravy na natáčení snímku Svatá hora (1973) strávil mexický režisér Alejandro Jodorowsky týden se zenovým mistrem a po celou dobu dokázal nespat.
O rok dříve natočil Werner Herzog historickou fresku Aguirre, hněv boží o výpravě Lopeho de Aguirreho do nitra deštných pralesů Jižní Ameriky. Cestovatele přezdívaného Šílenec si tu zahrál Klaus Kinski. Do stejné doby, jen o něco severněji, se vypravil i režisér Terrence Malick s filmem Nový svět.
„Domácí“ kinematografii zastupuje působivý dokument o stáří Obrazy starého světa (1972) slovenského režiséra Dušana Hanáka, který bude uváděn spolu s Hanákovým studentským filmem Přišel k nám Old Shatterhand (1966).
K atrakcím přehlídky patří také dva aktuální tituly z loňského roku: Ty, který žiješ Švéda Roye Anderssona, a především první snímek natočený v Iráku po pádu Saddáma Husajna, nazvaný Želvy mohou létat.
Projekt 100 zahájí ve čtvrtek projekce v kině Aero: od 18.00 Obrazy starého světa, které uvede režisér, a od 20.30 Želvy mohou létat. Už zítra ale budou v pražském klubu Roxy míchat VJs fragmenty snímků v originálním mixu.