Pondělí 17. ledna 2022, svátek má Drahoslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Mamas & Papas: Holt taková partnerská peklíčka

Kultura

  14:15
Ve svém novém filmu Mamas & Papas používá Alice Nellis úplně opačné postupy než ve svých předchozích Tajnostech. Namísto životných postav jí ale opět vycházejí pouze sociální konstrukty.

Film Alice Nellis Mamas & Papas foto: Reprofoto

Téma rodičovství je jednou z konstant v tvorbě scenáristky a režisérky Alice Nellis. Ještě nikdy však v její tvorbě nefigurovalo tak prominentně jako v případě jejího příznačně nazvaného filmu Mamas & Papas.

Nellis tu na rodičovství nahlíží z mnoha úhlů prostřednictvím celé řady postav. Je tady padesátnice Irena, která tragicky přijde o malou dceru. Mladý pár, který nechtěně otěhotní. O něco starší dvojice, které se otěhotnět naopak nedaří. A ukrajinští manželé, již sotva uživí své děti – a třetí už je přitom na cestě.

Záměr uchopit téma komplexně však nevychází. Namísto životných postav Nellis na plátno sází sociální konstrukty, figurky vycucané z prstu, které navíc trpí scenáristickými naschvály: například Irena prostě musí být lékařkou v oboru asistované reprodukce a kvůli několika banálním potápěčským metaforkám si nemůže katarzi odžít doma u rybníka, nýbrž v Egyptě.

Film Alice Nellis Mamas & Papas

Agresivně sobecké ženy

Problém je také v tom, že postavy jsou většinou nesympatické. Muži vycházejí jako slaboši, ňoumové nebo upozadění trubci, ženy zase jako agresivně sobecké bytosti. "Nechci, abys mě přemlouval, a nechci se o tom vůbec bavit," odbude třeba těhotná Pavlína diskusi s otcem svého dítěte. A i když by jeden se Zuzanou pološílenou touhou po potomkovi rád soucítil, po několika hysterických scénách mu začne být prostě protivná.

Nakonec selhává i metoda, kterou Alice Nellis pracuje. Zatímco v Tajnostech volila cestu extrémně poetizujících vsuvek, jež měly ilustrovat vnitřní stavy hlavní ženské hrdinky, tentokrát jde opačnou cestou maximálního realismu.

Hercům nedala ani přesný scénář a nechala je improvizovat. Výsledným efektem však nejsou civilnost a autenticita, nýbrž mumlající lidé neschopní dát dohromady větu. Pečlivě vybraný herecký ansámbl (Zuzana Bydžovská, Martha Issová...) tak přichází často vniveč.

Nellis režírovat umí, jak dokazuje například ve scénách s velvyslankyní (vynikající Zuzana Kronerová) – mimochodem jedinou postavou filmu, která má nějaký "vnitřek" a nese si v sobě tajemství. Sama si ale svázala ruce neživotným scénářem.

Každý silný moment je zaplacený hromadou hlušiny. K sympatičnosti filmu nepřispívá ani to, že v něm režisérka jako ve svých předchozích filmech prezentuje partnerskou nevěru jako něco konvenčního, na co mají (většinou) ženy v podstatě nárok.

Mamas & Papas jsou film studený a vykonstruovaný. Něco je zkrátka špatně, když nejpůsobivější moment snímku o mezilidských vztazích představuje scéna uspávání psa na veterině.

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!