Stejně jako potravinové náhražky z diskontů musí být tyto padělky zdánlivě stravitelné, a dokonce lákavé – pachuť jedů přebitá syntetickými dochucovadly se s každou další dávkou stává přijatelnější a příjemce otupělejší.
Jen jedním ze znaků takových filmových dobrot je neomalená propagace sponzorů. Po (nejen) medovníkových Babovřeskách a (nejen) pribináčkovém Čtyřlístku je tu teď dlouhá, klopotná a nepřípadná reklama na auto nazvaná Martin a Venuše.
Pokus o komedii, jejímž vyvrcholením je nákup nového vozu, jinak zahrnuje děti s řečovou vadou, jejich matku – mladou výtvarnici, jež touží opět vytvářet pravé umění, a jejího manžela budujícího kariéru v hračkářské firmě vlastněné náročnými Rusy (!). Otec děti dostane na měsíc na starost a na mnoho způsobů si s nimi neví rady. Vystupuje tu také hrdinčin tchán a vědoucí učitel v jednom, který své bývalé studentce říká Krasavo a balí si při tom jointy. (Naděje, že si spolu aspoň něco začnou, trvá bohužel jen chvíli. Nebylo by to originální, ale přece jen by šlo o zajímavější druh perverze, než jakou film jinak nabízí.) Padouchem je komercí zkažený galerista, který o pohlednou maminku nepřestává usilovat. Vše uloženo v drti rádoby komických situací, jejichž lepší verze už si v kinematografii své odsloužily.
Výsledkem, jak jinak, prostupuje duch populárních filmů Marie Poledňákové, řemeslně je ovšem tento výrobek ještě asi tak dvě patra pod nimi. Poledňákové kýč ve své vrcholné podobě je úhledný, kompaktní a v potřebné míře funkční. Kýč Jiřího Chlumského je odbytý – nedbale slátaný, problematicky obsazený, ponižující pro diváky i zúčastněné herce.
Martin a VenušeČR 2012 |
Bezostyšně se tu experimentuje, jak málo kvality divákům stačí, aby ještě na film přišli a odešli z něj s pocitem, že se přece jen jaksi pobavili. Zjevně se má za to, že je pro ten účel potřeba pár známých či dobře vypadajících aktérů. Aby podali dobrý výkon nebo aby vůbec měli co hrát, už podmínkou není.
Obsah koniny v mletém mase je důvod k sankcím, ve filmu se podobně postihnout nedá. Je tedy na každém spotřebiteli a jeho sebeúctě, jak se k podobným kouskům postaví. Jisté je, že pokud neklesne poptávka, nabídka ochotně poroste.