Z tohoto důvodu je Osm žen, bulvární komedie Roberta Thomase s detektivní zápletkou, hodně použitým titulem, který se hrál xkrát v mnoha českých divadlech. Nabízí sice osm žen a mrtvolu muže pod jednou střechou, ale než se dokodrcá k fádní pointě, nic podstatného se divák nedozví.
Letitou vykopávku, s níž ve svém filmovém přepisu mnoho nepořídil ani Francois Ozon, si údajně do Ta Fantastiky přinesla herečka Linda Rybová. Chtěla se sejít na jevišti s kolegyněmi, s nimiž si rozumí. I když se tak zrodila docela zajímavá sestava, která by se jinak asi nedala dohromady, přece jenom se vnucuje otázka, zda se o této dramaturgické volbě nemělo víc diskutovat. Dramatik Karel Steigerwald pořídil novou úpravu a různými textovými přílepky se pokusil stařičkou hru vylepšit směrem ke crazy-komedii ironizující nejedno ženské téma - v tomto stylu se snažila i režie Viktorie Čermákové a nelze říct, že úplně bez úspěchu. Ovšem ani dramatikovi, ani režisérce se nezdařilo vytvořit výraznější „nadstavbu“, jednoduše proto, že nebylo z čeho. Hlavním tahákem, který v zásadě nezklamal (podobně jako ve filmu), tedy zůstávají výkony osmi hereček (lépe řečeno devíti - s Radkou Fidlerovou alternuje Nina Divíšková). Pokud ovšem nevadí, že dámy toho koneckonců ke hraní příliš nemají.
Režie, která chce odvrátit pozornost od problematického textu, musí najít rovinu, v níž zaujme něco jiného než nezáživné tlachání kolem mrtvoly a případného pachatele. Viktorie Čermáková se spolehla na výtvarno a vytvořila cukerínově bělostný neposkvrněný ženský svět, jehož obyvatelky na sebe vrkají, ale ve skutečnosti jsou potvory v různém stadiu vychytralosti. Intrikují, shánějí chlapy a za zády si provádějí lumpárny. Režisérka dbala také na efektní svícení a předložila sérii ozvláštňujících nápadů, které vytvářejí docela originální mozaiku potrhlostí a bláznivin.
Hodnocení LN: * * * |
Robert Thomas: Osm žen |
Zábavná jsou i hudební čísla a jejich zběsilé texty, zaujme zejména divoký výstup Evy Salzmannové po přestávce. Jako fatální žena a svůdnice je ve svém živlu. Vůbec ale nevycházejí dva zcizující vstupy Jiřího Štrébla - mužského elementu. Když v první půlce skočí náhle na jeviště a pronáší cosi o divadle, v němž hraje Lucie Bílá, ocitáme se rázem na hranici trapnosti a nejspíš i zbytečné servility.