Nový Hollywood ve Světozoru Cyklus v tomto pražském kinosále poběží až do 13. ledna a seznámí filmové fanoušky s výsledky několikaleté práce amerických studií, která digitalizují legendární tituly filmového plátna v nejvyšším rozlišení. Během prvních dvou lednových týdnů se kromě zmíněných snímků na plátně objeví i film režiséra Franka Capry Život je krásný.
Nápad zrestaurovat klasické 35milimetrové filmy se zrodil v roce 2006. Tehdy technologie pokročila do stadia, kdy bylo možné zpracovávat obraz v takzvaném rozlišení 4K, označovaném jako ekvivalent běžného filmu. Za asistence Stevena Spielberga a Francise Forda Coppoly byl nastartován několikaletý proces složitého restaurování filmových kopií.
"Například u filmu Kmotr byla jedinou známou a zachovalou kopií, která byla restaurátorům k dispozici, ta s italskými titulky. Originální negativ z archivu studia Paramount Pictures byl zčásti zničen," uvedl dramaturg kina Světozor Ivo Andrle. Následná digitalizace byla zdlouhavá - bylo nutné doslova scanovat filmové políčko po políčku. A těch má film v jedné vteřině 24. V následujících měsících se kromě zmíněné trojice filmů objeví další.
Francis Ford Coppola: The Godfather (1972)Mistrovské epické dílo Francise Forda Coppoly s Marlonem Brandem v hlavní roli patriarchy mafiánské rodiny Corleonů líčí portrét vzestupu sicilské rodiny v Americe. Její cestu na pokraj ztráty moci a předávání tradic z otce na syna. Příběh je rozdělen na rodinný život a odporný svět zločinu, do kterého je rodina zapletena. Gangsterské drama Kmotr, natočené podle stejnojmenného bestselleru Maria Puza, patří mezi přelomová díla tzv. Nového Hollywoodu, a to jak komerčně, tak umělecky. Příběh newyorské mafiánské rodiny Corleonů, jíž tvrdou rukou šéfuje starý don Vito (Marlon Brando), se odehrává v letech 1945 - 1955 a zaznamenává prudký rozmach organizovaného zločinu po skončení druhé světové války. V epických, rozmáchlých obrazech před divákem ožívají osudy italoamerické rodiny, jež svůj blahobyt založila na hazardu, prostituci, vydírání a zastrašování. Tehdy mladý režisér Francis Ford Coppola, který byl poněkud překvapivě pověřen společností Paramount realizací jednoho z jejích stěžejních projektů (své nepochybně sehrálo i jeho italoamerické zázemí), musel redukovat některé motivy rozsáhlé předlohy, ovšem podařilo se mu věrně zachovat jejího ducha - přesný popis fungování zločinecké organizace, zachycení její hierarchie, začlenění do tehdejšího společenského vývoje i často kritizované zdůrazňování rodinné soudržnosti. Pevnou dramatickou stavbu scénáře (na němž Coppola spolupracoval s autorem předlohy) podpořilo i režijní ztvárnění, jež čerpalo především z klasických vypravěčských praktik hollywoodských děl 30. let (např. Jih proti Severu), okořeněných soudobým příklonem k realismu, zejména v zobrazování násilí a sexu. Snímek získal tři Oscary - za nejlepší film, scénář podle předlohy a mužský herecký výkon v hlavní roli (Marlon Brando, který svou cenu odmítl převzít). Pro úspěch filmu, který se stal diváckým hitem nejen ve Spojených státech, ale i ve zbytku světa (kromě např. tehdejšího Československa, kde se kvůli údajné glorifikaci zločinu a násilí nesměl promítat, ač Puzova kniha v českém překladu vyšla), bylo klíčové herecké obsazení hlavních úloh dona Vita Corleona a jeho nejmladšího syna Michaela. Vedení Paramountu nesouhlasilo s Marlonem Brandem, na němž mu vedle jeho dobře známé pověsti "obtížného a nespolehlivého herce, jehož poslední filmy byly propadáky", vadilo hlavně to, že je na roli mafiánského patriarchy příliš mladý (v době příprav filmu mu bylo 47 let), a ještě větší odpor dávalo najevo vůči Al Pacinovi, jenž se jim zdál málo známý, příliš obyčejný a především malý. Coppola s oběma herci natočil testy, jež nakonec šéfy Paramountu přesvědčily. Se stejnou pečlivostí režisér obsadil i další role, nejstaršího Corleonova syna, prchlivého Sonnyho (James Caan), jeho slabošského bratra Freda (John Cazale) a conseglieriho Toma Hagena (Robert Duvall). Úlohy Corleonových "vojáků" a dalších gangsterů ztělesnili vesměs málo známí italoameričtí představitelé, kteří dokonale typově odpovídali svým postavám (např. Richard Castellano jako Clemenza nebo Al Lettieri jako Sollozzo). V kreaci Michaelovy neitalské dívky Kay Adams zaujala budoucí múza Woodyho Allena Diane Keaton a Corleonovu týranou dceru Connii ztělesnila pozdější Stalloneova partnerka z Rockyho, Coppolova mladší sestra Talia Shire. Téměř tříhodinový snímek vrcholí slavnou scénou křtu Michaelova synovce (představovaného Coppolovou dcerou Sofií), prostříhaného krvavým vyřizováním účtů s ostatními mafiánskými rodinami, jež znamenalo upevnění moci Corleonova klanu, ale také definitivní převzetí "rodinné firmy" zprvu zdráhavým Michaelem, který se stává důstojným nástupcem zemřelého otce. |