Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Kultura

Pražský divadelní festival německého jazyka začíná. Na co se můžete těšit?

Ofélie ve vodě, inscenace Florentiny Holzinger bude k vidění ve Vídni foto:  PDFNJ

Pražský divadelní festival německého jazyka začíná už tuto sobotu výletem do Vídně. A to na zjevně velkolepou a řádně kontroverzní inscenaci Ophelia´s Got Talent. Její režisérkou je Florentina Holzinger, která inscenaci nastudovala v berlínské Volksbühne a nyní s ní divadlo hostuje ve Vídni, ve Volkstheatru.
  11:01

Jak vysvětlil ředitel festivalu Petr Štědroň, dramaturgie se chvilku zabývala myšlenkou, že by inscenaci dovezla do Prahy, ale technicky to není možné. Inscenace se staví šest dní a jediný prostor v Praze, kde by se mohla uvést, je Státní opera a tam nelze takovou dobu na přípravu vyblokovat.

Štědroň označil inscenaci za gigantický divadelní zážitek, připomněl, že na jevišti je 15metrový bazén a objeví se i helikoptéra. Inscenaci v úvodu rámuje talentová show s bizarní porotou. Uchazečky mají předvést fyzickou studii k psychologii vody v 21. století. Jde o divadelní dílo, jež se pohybuje v mnoha žánrových polohách od klasického baletu přes moderní tanec, mísí se tu story telling, pohybové divadlo, výtvarná performance i činohra a důležitá je nahota.

Samotný festival otevře 4. listopadu Thalia Theater z Hamburku inscenací Doughnuts v režii Toshiki Okada. Přehlídka potrvá bez jednoho dne měsíc a sloganem letošního 28. ročníku je slovní spojení selber schuld (Sami jsme/jste/jsou vinni, Můžeme/můžete/můžou si za to sami), které poukazuje na aktuální stav světa. „Bohužel k němu všichni přispíváme – naší společnou vinou. Už zase žijeme ve světě válek a krvavých konfliktů, chrastíme zbraněmi a neslyšíme slova. Nejde o to připisovat vinu někomu jinému, spíše si uvědomit tu vlastní a usilovat o hledání nápravy,“ uvedl Štědroň.

V Praze budou hostovat slavné scény, například Berliner Ensemble s inscenací Venku přede dveřmi (11. 11.) Ve své původně rozhlasové hře Wolfgang Borchert v roce 1947 formuloval pocity vojáků, jimž válka vzala nejen zdraví a rodiny, ale i naději na lepší budoucnost v době míru. Volkstheater Wien v Praze uvede inscenaci Stud (14.–15. 11.) podle knihy Annie Ernauxové, laureátky Nobelovy ceny za literaturu.

Střízlivým jazykem a s nesmírně ostrou pamětí rozebírá svůj pocit studu ze své společenské podmíněnosti. Zdá se, že francouzští autoři německé režiséry inspirují, známý režisér Thomas Ostermeier zadaptoval v berlínské Schaubühne autobiografický román francouzského autora Édouarda Louise Dějiny násilí, který bude k vidění v Doxu 25.–26. 11.

Schauspielhaus Zürich uvede inscenací Puzení Sarah Kaneové (30. 11. – 1. 12.), která pojednává o toxických vztazích a násilí dávno předtím, než se tento termín začal používat. Inscenace končí vstupem herečky do vody, a protože její protagonistka Wiebke Mollenhauerová se ráda otužuje, diváci z Nové scény budou sledovat, jak si půjde zaplavat do Vltavy a vrátí se do divadla.

Festival uzavře 3. 12. koprodukční projekt Escher Theater z Lucemburku a hamburského St. Pauli Theater Ve stínu diktatury. Herec René Deltgen. Pojedná o lucemburském herci, který kolaboroval s nacisty, její postavy se snaží vžít do takové situace a udělat si představu o životě umělce za diktatury.