Středa 22. května 2024, svátek má Emil
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

RECENZE: Další pomsta za Pearl Harbor. Emmerichův válečný film je povrchní vyprávění

Kultura

  5:00
MIDWAY/PRAHA - Kdo ještě neviděl v amerických válečných filmech dost patosu, šablon a stereotypů, může tento deficit snadno dohnat díky nejnovějšímu snímku Rolanda Emmericha, tvůrce, kterého nejvíce proslavil bombastický akční film Den nezávislosti (1996) o přepadení Země mimozemšťany.

snímek Bitva u Midway (2019). Režie: Roland Emmerich. foto: Vertical Entertainment

V Hollywoodu usazený německý režisér se také mimo jiné pokusil vzkřísit Godzillu (1998), pustil se do prehistorického dobrodružství 10 000 let př. n. l. (2008) a v roce 2009 přišel s katastrofickým snímkem 2012.

Válečný film Bitva u Midway není (jak by se možná dalo očekávat) jen sledem okázalých efektů. Neznamená to samozřejmě, že by se snímek zpronevěřil svému mediálnímu partnerství s časopisem Zbraně a náboje, obojího je v něm vidět požehnaně. Především se však film snaží předložit úryvky skutečných příběhů účastníků zlomové operace v Tichomoří, od admirálů přes odborníky na dešifrování po letce a námořníky; dostane se i na krátkou a laskavě ironickou poctu režisérovi Johnu Fordovi, který se svými spolupracovníky na ostrově Midway během japonského útoku pořizoval filmové zpravodajství. Snímek má ambici představit letmo také japonskou stranu v čele s admirálem Jamamotem. Celkově mezi postavami vyniká svou nezkrotností a odvahou pilot Dick Best (Ed Skrein) a svou parukou Woody Harrelson v roli admirála Chestera W. Nimitze.

Děj obsáhne i to, co samotné bitvě u Midway předcházelo – předválečné jednání, japonský útok na Pearl Harbor, první americké bombardování Tokia a nouzové přistání jeho vykonavatelů v okupované Číně, jakož i obětavost čínských odbojářů (odpovědí na případnou výtku, že tady už se řeka vyprávění rozlila trochu doširoka, je nepochybně čínská koprodukce filmu).

Na otázku, zda a jak dnes točit filmy o operacích druhé světové války, odpověděl před nedávnem mimořádně působivý a formálně nápaditý Dunkerk Christophera Nolana. Naopak Emmerichovo tradičně, ale hlavně povrchně pojaté vyprávění válečného příběhu působí anachronicky, jen jako opakování něčeho, co už tu bylo mnohokrát a leckdy i v lepším provedení (byť třeba bez tolika digitálních atrakcí). Postavy jsou vymalované plakátovými barvami, nemají čím překvapit a ani o to neusilují – divák Bitvy u Midway si má s pilotem Bestem po pěkném zásahu japonské letadlové lodi s gustem říci „Tohle je za Pearl!“. Což se samozřejmě nikomu nikdy neomrzí.

BITVA U MIDWAY

USA, Čína 2019

Režie: Roland Emmerich

Premiéra 7. 11.

Autor:

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...