Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Stará legenda očima 21. století

Kultura

  8:23
PRAHA - Robert Zemeckis zpracoval starověkou severskou legendu Beowulf o chrabrém bojovníkovi, který dokázal porazit kdejakou nestvůru.

Královna. Předlohou jí byla Robin Wright Pennová. foto: Warner Bros.Reprofoto

Režisér Robert Zemeckis podlehl kouzlu nových technologií a po Polárním expresu natočil další snímek, v němž využil „performance capture“. Tedy proces, kdy je hercův projev nasnímán a počítačem přetaven v jakýsi všehoschopný klon, který pak může na filmovém plátně bez problémů stárnout, mládnout, vrhat se po hlavě do ohně, oceánu či boje s libovolnou stvůrou.

Hodnocení LN: * * *

Beowulf
USA 2007

Scénář: Neil Gaiman, Roger Avary
Režie: Robert Zemeckis
Hrají: Ray Winstone, Anthony Hopkins, John Malkovich, Robin Wright Penn, Angelina Jolie, Brendan Gleeson a další
Distribuce v ČR: Warner Bros.
Premiéra: 29. 11. 2007

Proces, který měl původně sloužit jako pomůcka v případech, které jsou skutečně nad rámec lidských možností (například Glum v Pánovi prstenů), zbytněl v samostatný technologický žánr. Výsledek je takový „animák neanimák“. Postavy nesou charakteristické fyziognomické rysy svých předobrazů, některé více, jiné kupodivu méně. Třeba taková Angelina Jolie jako by si z oka vypadla, Anthonyho Hopkinse také pozná každý, práci nedá ani identifikovat Johna Malkoviche, ale podsaditého a nijak vysokého padesátníka Raye Winstonea (Sexy bestie, Skrytá identita) by ve statném Beowulfovi s dokonalým tělem hledal nejspíš málokdo.

Režiséra k Winstoneovi prý přivedl jeho mocný hlas. Budiž, ten je podstatnou součástí hereckého projevu, ale u filmu založeném na vizuální stránce je to přinejmenším překvapivé. Nicméně režisér shledal, že hrdina jeho filmu, má své „III aaam Beowuuulf!“ křičet s důrazem a naléhavostí Raye Winstonea.

Co mniši vynechali
Legendu o Beowulfovi znají děti na západ a sever od našich hranic jako vcelku nudnou kapitolku z literatury, kdy si do sešitu poznamenali „Beowulf - nejstarší dochovaná epická báseň v anglickém jazyce“. Nicméně scenáristé Neil Gaiman (Hvězdný prach) a Roger Avary (Pulp Fiction) nedali na předsudky a rozhodli se v textu odhalit jeho skrytý potenciál. Údajně podrobným studiem pramenů a čtením mezi řádky (prý toho, co ctnostní mniši při přepisování před staletími vypustili) přetavili Beowulfa v akční podívanou, plnou drastických až hororových scének s nepřehlédnutelným sexuálním podtextem (na žádné explicitní hrátky tu ale nedojde, film je přístupný od dvanácti).

Legenda o Beowulfovi by se tedy dala na základě filmu interpretovat například jako příběh o tom, kterak muži léhají s kdejakou „svůdnou bestií“ a pak musejí nést následky svých činů. (Ale třeba také jako film o chlapíkovi, který se svlékl donaha a šel se porvat s obludou.) Konkrétně jde o to, že zemi dánského krále Hrothara (Anthony Hopkins) sužuje krvelačná nestvůra Grendel (Crispin Glover). Statečný bojovník Beowulf (Ray Winstone) se nabídne, že ji zabije. Přesto hrůzám není konec, za Grendela se mstí jeho matka (Angelina Jolie). Beowulf se ji vypraví také pokořit, ale místo toho podlehne jejím svodům jako kdysi Hrothar. Co se pak stane zhruba po dvaceti letech, si není těžké domyslet...

Ale jen stěží si to lze představit. Technologii performance capture lze velmi efektně využít při 3D projekcích v kině IMAX, kdy dokonale vynikne plastický obraz a množství detailů i zásadních akčních momentů. Bez přehánění je to zatím to nejlepší, co bylo možné v IMAX vidět. Film se ale samozřejmě promítá především v tradiční 2D verzi, a to jde zážitek z podívané o desítky procent dolů. Z osmadvaceti kopií, které se budou pohybovat po českých kinech, je jen jedna 3D a lze ji vidět jen v pražském IMAX.

Všechny vystřelené šípy, letící kopí, padající kameny, sekera vržená přímo proti divákům, ale i stříkající krev, záběry zpod koňských kopyt nebo nálety dračí obludy ztrácejí efektnost. Nicméně krvelačné monstrum Grendel trhá údy a odkusuje hlavy stejně ve 3D i dvojrozměrně, podobně se tělo jeho matky s křivkami Angliny Jolie noří z vody stejně lascivně. Také se nemění strhující tempo a dobře odměřený rytmus vyprávění.

Přesto se nelze ubránit myšlence, že Robert Zemeckis, který dokázal natočit tak neokázale dobrý film, jako byl Forrest Gump, už je dnes docela jiný filmař, jenž se neobejde bez megalomanství a bombastičnosti. Při všem maximalismu ovšem veškerá dokonalá technologie zas tak úžasná není. Postavy, které v jednom záběru působí takřka bezchybně, v tom dalším podivně kulhají a šilhají. Ostatně jakýsi mrtvolný výraz v očích mají všichni takřka pořád.

Tohle zkoumání nás zaměstná vždy ve chvílích, kdy utichne řinčení zbraní a skončí akční scénka. Navíc se zdá, že se scenáristům skutečně podařilo ve staré legendě objevit témata, jež by stála za pozornost, či dokonce hlubší ohledání (například vztah otců a jejich nechtěných potomků, zhoubnost touhy po neporazitelnosti atd.), ale je to tak trochu házení perel sviním. Tenhle film je stavěn na tom, „jaký je“, jestli je také „o něčem“, stojí až druhé v řadě.

Ve filmu padne i zmínka o tom, že s Beowulfem končí éra hrdinů a začíná období mučedníků, což koresponduje s šířením křesťanství po Evropě. Doufejme, že tedy nekončí éra živých herců. Jako ojedinělý výstřelek, proč ne, ale jako trend by to bylo děsivější než Grendelův utržený pařát.

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...