DAS FILMFEST 2022 A JEHO HOSTÉ■ Přehlídka filmové tvorby z německy mluvících zemí se koná od 20. do 26. října v pražských kinech Lucerna, Atlas a Ponrepo, poté od 2. do 6. listopadu v brněnském kině Art a od 1. do 11. listopadu v Olomouci v sále Mozarteum Arcidiecézního muzea. Festival nabídne tři desítky filmů ve čtyřech sekcích a mnohé z nich doprovodí i jejich tvůrci. ■ Režisérka Leni Lauritschová například uvede sci-fi Rubikon, která líčí boj o přežití lidstva na vesmírné stanici. ■ Režisér Andreas Kleinert doprovodí snímek Milý Thomasi, portrét nekonformního spisovatele Thomase Brasche z éry rozděleného Německa. ■ Herec Farba Dieng a režisér Florian Dietrich uvedou komedii Toubab o německém mladíkovi, který má být deportován do Senegalu, země svých rodičů. ■ Režisér a publicista Mario Sixtus přiveze dystopické drama Hyperland, líčící společnost, kde již nadvládu plně převzaly sociální sítě a činy každého jednotlivce hodnotí veřejnost prostřednictvím karmických bodů. ■ Dalšími hosty budou herec Pablo Caprez (Soul of a Beast), režisér Philipp Klinger (Démon), režisérka Sarah Blaßkiewitzová (Ivie jako Ivie), režisér Ulrich Grossenbacher (Práce na černo) nebo režisérka Anika Deckerová (Srdeční záležitost). |
O Teskeho konci se tehdy nikdo mimo tajné struktury ani nedozvěděl: komunistický aparát se tiše a zároveň pro výstrahu zasvěceným zbavil příslušníka neblaze proslulé služby Stasi, který hodlal uprchnout na Západ.
Držitel ekonomického doktorátu z Humboldtovy univerzity, působící na sportovním úseku komunistické rozvědky, si pro tu příležitost dlouho chystal finanční prostředky a kompromitující dokumenty, jimiž se hodlal v západním Německu „vykoupit“.
K jeho dopadení i k výši trestu přispěla souhra okolností, mimo jiné i to, že nedlouho předtím uprchl na Západ jiný agent Stasi Werner Stiller a podrážděný východoněmecký režim se zuřivě mstil. Trest smrti byl i v rámci východoněmecké legislativy nařízený nezákonně – po sjednocení Německa o tom rozhodl soud, který poslal do vězení tehdejšího vojenského prokurátora i soudce.
Dva případy v jednom
Snímek Franzisky Stünkelové Střela zblízka není dokument: jeho hrdina se jmenuje Franz Walter a s Teskem má sice dost společného, ale zároveň jde o fiktivního hrdinu, jehož příběh umožňuje volněji fabulovat na téma obludných praktik Stasi a výčitek svědomí jejího příslušníka. Inspirace Teskeho případem se prolíná s ozvukem dalšího tragického osudu z oné doby: v roce 1979 emigroval do západního Německa fotbalista Lutz Eigendorf, který o čtyři roky později zahynul při podezřelé autonehodě.
Než k tomu došlo, věnovala Stasi intenzivní pozornost jak jemu (pomocí svých agentů na Západě), tak jeho manželce, která se za ním nesměla vystěhovat. Místo toho ji režim přiměl k rozvodu a následnému sňatku s mužem, který byl později odhalen jako agent.
Právě především s případem fotbalového emigranta (ve filmu se jmenuje Horst Langfeld) je spojeno hrdinovo procitnutí. Mladý muž, který se po skončení studií nechal od tajné služby ochotně naverbovat a užíval si spolu se svou snoubenkou souvisejících materiálních výhod, naráží na etické hranice, které už se mu příčí překračovat.
Na fotbalistu je od počátku svého angažmá nasazen i proto, že se s ním zná z mládežnické sportovní kariéry. Jako přesvědčený komunista nejprve nemá problém usilovat o to, aby se Langfeld, zklamaný Západem, vrátil. Brutální prostředky, které k tomu mají vést, jej však zaskočí. Když Stasi psychicky i fyzicky ničí Langfeldovu ženu, Franz se nejprve pokouší oběma obětem pomoci a později se začne chystat k vlastnímu útěku. Záhy však on i jeho žena zažijí praktiky Stasi na vlastní kůži.
STŘELA ZBLÍZKANěmecko 2021 Režie: Franziska Stünkelová |
Agentův hořký osud podává Střela zblízka v časové i významové zkratce. Nezdržuje se příliš rozebíráním motivů, které Franze k práci pro Stasi vedly, a jeho působení ve službě ilustruje jen výběrově. Podstatnější je tu pozdější obrázek muže, který se ocitl v pasti.
Hrdina v podání Larse Eidingera není prvoplánový sympaťák ani nevinná oběť – spíše naivní slaboch, který však neztratil veškerou lidskost, a proto si zaslouží přinejmenším soucit.