Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Vaněk opět na scéně

Kultura

  9:45
PRAHA - Premiéra nejnovější hry Toma Stopparda Rokenrol se stala nesporným vrcholem jubilejní padesáté sezony meky britského dramatu, londýnského Royal Court Theatre.

Bývalý prezident Václav Havel (vlevo) hovoří se zpěvákem skupiny Rolling Stones Mickem Jaggerem na večírku po premiéře hry Toma Stopparda Rock 'N' Roll. foto: Majstr JiříČTK

Autor sice obsah hry do poslední chvíle tajil, ale bylo známo, že se bude jednat o zatím „nejčeštější“ kus zlínského rodáka, pokřtěného před 68 lety jako Tomáš Sträussler. Stoppard i jeho bratr byli - jak se lze dočíst mj. v obsáhlé biografii od Iry Nadela Double Act - před svým češstvím (a především židovstvím) svou matkou bezděčně chráněni. Dramatikova cesta k českým kořenům začala až jeho principiální podporou disidentských hnutí ve východní Evropě (vyjádřenou i některými hrami). Teprve návštěvy Česka po pádu komunismu mu však umožnily poznat celou rodinnou historii.

Potěšitelné je však především to, že se tento „český“ kus zařazuje k tomu nejlepšímu, co kdy Stoppard napsal. K pronikavě prezentovanému politickému tématu a duchaplnosti dialogu tu přistupuje až nečekaná emocionální hloubka, svědčící o tom, že osud staré vlasti není jejímu ztracenému synovi nijak lhostejný.

Inspirátory diskusí Havel i Kundera
Děj Rokenrolu se odvíjí paralelně v Anglii (jmenovitě v domě cambridžského profesora Maxe Morrowa) a v Praze, kde žije jeho někdejší žák, režimem proskribovaný publicista a filozof Jan. Jejich osudy se hned na začátku hry, v srpnu 1968, zdánlivě neodvolatelně rozejdou: marxista Max totiž schvaluje okupaci Československa. Jan se ze studijního pobytu vrací do Prahy, aby tu před tanky zachránil svůj milovaný „rokenrol a vlastně mámu“, a tak mu zamilovaná Maxova mladičká dcera Esme může jen tu a tam přes železnou oponu posílat alba jeho oblíbených skupin.

Další významnou dějovou linii pak tvoří Janova cesta z českého hudebního undergroundu (je oddaným fanouškem Plastic People of the Universe) až k podpisu Charty 77 a disidentské existenci. Tady hraje významnou úlohu jeho přítel Ferdinand, představitel politického disidentství, přítel a hlasatel názorů Václava Havla. (Z tohoto hlediska lze Rokenrol považovat za další „vaňkovskou hru“, v níž ovšem tato postava překročila hranice českého dramatického prostoru!) Havel a v menší míře také Kundera byli také inspirátory diskusí, které hrdinové na obou stranách železné opony vedou o úloze intelektuálů a významu svobody projevu. Nikdy nejde o samoúčelný suchopár: však také symbolem svobody je tu fenomén, který dal hře název: rokenrol.

Úryvky z nahrávek rockových skupin (včetně Plastic People), jimiž jsou scény spojovány, tvoří jakýsi stále sílící hymnus na život, vrcholící památným prvním koncertem Rolling Stones na Strahově v srpnu 1990. Stoppardovy postavy se však znovu setkávají těsně předtím: dramatik brilantním způsobem uzavírá jejich osudy, a přitom z rukávu ještě vytáhne nějaké ty trumfy. Teprve v závěru hry například pochopíme, jak temnou úlohu hrála v celém Maxově a Janově příběhu StB.

Úlohy inscenovat Stoppardovy informacemi (a křehkými emocemi) přímo nabité dialogy se s velkým úspěchem zhostil slavný režisér Trevor Nunn. Robustního socialistu Maxe napsal dramatik na tělo Brianu Coxovi, dvojroli jeho ženy a dcery ve starším věku hraje citlivě neméně slavná Sinead Cusacková. Naprosto fenomenální výkon ovšem podává Rufus Sewell jako občas pošetilý, ale vždy úžasně lidský a pravdivý hrdina Jan - původem Žid narozený ve Zlíně. Kéž by Stoppardův příklad zasáhl i do vývoje česky psané dramatiky: je bohužel zřejmé, že k tak svrchovanému dílu na téma nedávné české minulosti se ještě nevzepjala.
Autoři: