Režisér zemřel v Los Angeles, uvedla jeho manželka, bývalá producentka a vedoucí studia Sherry Lansingová. „Měl nádherný život, skoro se dožil 88 let, vyjde mu nový film,“ řekla BBC. „Byl to ten nejskvělejší manžel na světě a nejlepší otec na světě,“ dodala.
Friedkin zemřel před premiérou svého nejnovějšího filmu The Caine Mutiny Court-Martial, který se bude promítat na filmovém festivalu v Benátkách, jenž začne 30. srpna.
„Ach jo... opravdový mistr kinematografie, jehož vliv tu bude navždy. Sbohem, Williame Friedkine,“ uvedl herec Elijah Wood na platformě X, dříve známé jako Twitter.
Friedkin patřil k nejobdivovanějším režisérům z vlny geniálních filmařů, kteří se prosadili v 70. letech 20. století a proslavili se provokativními, individualistickými a protiautoritářskými snímky, píše The Hollywood Reporter.
Rodák z Chicaga už v začátcích kariéry v dokumentární tvorbě pro televizi (například ceněný Lid vs. Paul Crump) prokázal mimořádný talent pro sugestivní filmové vyjadřování, kterým byl schopen oslovit široké publikum i kritiky.
Do filmové historie se Friedkin zapsal redefinováním žánrů krimi a hororu. Kriminální drama Francouzská spojka, který je příběhem o boji dvou newyorských detektivů proti pašerákům drog, s Genem Hackmanem v hlavní roli a horor Vymítač ďábla dohromady získaly sedm Oscarů a stejný počet Zlatých glóbů.
Kasovní trhák Vymítač ďábla je příběhem 12leté dívky posedlé démonem, s nímž se potýkají dva kněží. Média v době, kdy se promítal v kinech, informovala o tom, že diváci omdlévali a zvraceli na svých místech, zatímco jiní při odchodu ze sálu křičeli a třásli se.
Za jeden z nejoriginálnějších thrillerů 80. let je považován Friedkinův kontroverzní pohled na newyorskou sadomasochistickou subkulturu Na lovu (1980), zatímco akční drama Žít a zemřít v L. A. zaznamenalo úspěch u kritiky. V pozdějších letech zaujal hororovým thrillerem Brouk (2006) či černou komedií Zabiják Joe (2011).
„Moje filmy byly vždy studií lidského chování v jeho extrémních podobách,“ řekl Friedkin v rozhovoru v roce 2012. „Nejsou určeny mladým lidem, ale dospělým. Existuje nějaká hranice, kterou bych nepřekročil? ... Nevím,“ dodal.
Friedkin byl kritikem superhrdinských a sci-fi filmů. Ty byly podle něj důvodem, proč jeho vlastní filmy, které zažívaly vrchol popularity v 70. letech, zmizely z ohniska zájmu. „Moje filmy do tohoto rámce nezapadají,“ řekl.
Tuto změnu Friedkin poprvé zaznamenal v roce 1977, kdy natočil to, co sám považuje za svůj nejlepší film - dobrodružné drama Mzda strachu o čtyřech mužích převážejících náklad nitroglycerinu v Jižní Americe. Tento film ale nevyvolal větší zájem a zastínil ho filmový hit ze stejného roku - Hvězdné války.