Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Orientace

Trojalbum Čundrgrund Live představuje Mišíka, Mertu a spol., jak je neznáte

Vladimír Merta. Jeden z protagonistů Čundrgrundu v rámci volného sdružení hrál se značným podílem improvizace mnohé ze svých nejslavnějších písní. foto: Galén

Doporučujeme
Unikátní trojalbum dosud nevydaných společných nahrávek absolutních legend české hudební scény právě vyšlo pod názvem Čundrgrund Live 1976–1978 u nakladatelství Galén.
  5:00

Hlavní osobnosti volného sdružení Čundrgrund byly tři: zpěváci a kytaristé Vladimír Mišík a Vladimír Merta a houslista Jan Hrubý. Na ně se nabalovala vždy podle příležitosti a chuti řada dalších muzikantských kamarádů, nejčastěji kytarista, harmonikář a zpěvák Petr Kalandra, a na nahrávkách na tomto trojalbu například také další hráč na foukací harmoniku Ondřej Konrád.

O zcela svobodném konceptu „kapely“, na svoji dobu nevídaném, ostatně svědčí i nejednotnost v jejím pojmenování. Zatímco v názvu nosiče je vepsána jeho asi nejrozšířenější podoba Čundrgrund, Vladimír Mišík odjakživa preferuje „anglickou“ verzi Čundrground. Ve starých zprávách o jeho koncertech jsme se ale mohli dočítat i podoby Čundrgrunt a zcela běžná byla a jsou i hovorová označení Čuďák nebo Čuďafón a v neposlední řadě zkratka ČDG. Nikdo si s tím nikdy hlavu nelámal. A v tomhle sdužení, či snad dokonce souručenství vlastně s ničím.

Hity v zárodku

V polovině 70. let, kdy se Čundrgrund zrodil, byla situace na české scéně poměrně tristní. Muzikantům, ať už rockovým, nebo folkovým, házela komunistická totalita přes cestu jeden klacek za druhým, kapely se rozpadaly, aby to titíž muzikanti zkusili pod jiným názvem a často i s jinou hudbou jinde.

Písničkářské sdružení Šafrán, jehož byl jedním z nejaktivnějších členů Vladimír Merta, neustále přesouvalo svoje působiště a zpěvák Vladimír Mišík po rozpadu krátkodechého projektu Formace právě dával dohromady skupinu Etc..., jež mu nakonec vydržela až do konce jeho koncertní činnosti.

Čundrgrund Live 1976–1978,

vydalo nakladatelství Galén 2023

Do ní angažoval dosud neznámého rockového houslistu Jana Hrubého, který se měl vzápětí stát hlavní instrumentální hvězdou Mišíkovy kapely. No a Petr Kalandra, ten zrovna zažíval první slavnou etapu kapely Marsyas se Zuzanou Michnovou a Oskarem Petrem, byl ovšem odjakživa pověstný svou chutí vybalit kytaru s harmonikou a hrát kdykoli kdekoli, v libovolnou denní či noční dobu.

Přestože muzikanti, kteří se pod střechou ČDG sešli, měli rozdílné zkušenosti a často i přístup k samotné hudbě, v rámci společného hraní našli společnou notu. Na jedné straně nezastavitelný improvizátor Merta, který po dylanovsku s oblibou měnil za chodu formy svých písniček, což na komfortu jeho spoluhráčům jistě nepřidávalo, na straně druhé Mišík, vycepovaný léty ve vrcholných českých rockových kapelách (Matadors, Blue Effect, Flamengo), jež neponechávaly nic náhodě.

A Hrubý plus ti další kdesi mezi těmito póly. Silné osobní charisma a duch až určitého spiklenectví v těch ostrůvcích svobody, na nichž ČDG hrál (v případě těchto nahrávek je to pardubický klub Na Drážce, pražská Baráčnická rychta, strahovská „Jednička“ a Lucerna), ale dělaly z koncertů mnohem víc než sled tak či onak zahraných písniček.

Ostatně, jedním ze zřejmých cílů protagonistů také bylo pobavit sami sebe, takže o různé fóry, improvizace a možná i schválnosti nebyla nouze. Bez ohledu na to, že vlastně většina písní, které se v rámci ČDG hrály, byla velmi poetická a vlastně vážná. Na trojalbu můžeme slyšet krátce po zrodu mnohé z klíčových písní jednotlivých zpěváků. Třeba budoucí Mišíkovy hity Jednohubky, Stříhali dohola malého chlapečka, Špejchar blues nebo Variace na renesanční téma, stejně jako Mertovy dnes už klasické songy K pětadvaceti, Dobrodruh, Mistr Jin a Mistr Jang a mnohé další.

Autor:

Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!
Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!

Hledáte udržitelnou a kvalitní hygienickou péči pro sebe i vaše miminko? Už dál nemusíte. Zapojte se do testování a vyzkoušejte produkty ECO by...